25 nov. 2008

Vägen till 210 kg


…består tydligen av socker och andra kolhydrater, inte fett. Expressen berättar en sorglig historia om Georgia Davis, 15 år, som är tjockast i England i sin ålder. Men vi kan lära oss en hel del av vad hon äter på en dag.
Expressens artikel är baserad på en intervju i the Sun. Där bjuder man även på en bild av vad hon får i sig under en vanlig dag. Är det då fet mat med smör och grädde? Nej knappast, istället är det nästan enbart produkter som mest innehåller energi i form av socker och andra raffinerade kolhydrater, såsom vitt bröd. Fyra liter läsk om dagen är kanske den största boven, men den enorma mängden vitt bröd och alla chips och kakor är nog inte långt efter.
Faktum är att i stort sett ingenting på menyn tillhör vad jag skulle kalla naturlig mat, som människor kunde ha fått i sig för några tusen år sedan. Enda undantaget är kanske mjölken. Förutsatt att den verkligen är fet, som de säger (den innehåller ju visserligen även en hel del mjölksocker - drygt 200g i 4 liter). En mindre del av ingredienserna i den färdiga lasagnen kan också vara ok…

Fett eller kolhydrater?
Jag roade mig med att lägga in ett dagsintag i minmat.net för att grovt uppskatta hur fördelningen blir. Resultatet blev att energin är 57% kolhydrater (i stort sett allt i form av socker och snabbsmält stärkelse), 11% protein och 32% fett.
Intressant nog är fördelningen mellan kolhydrater/protein/fett inte långt ifrån vad livsmedelsverket fortfarande rekommenderar…
MIN KOMMENTAR: Denna fakta kommer från kostdoktorn och jag vill ge min egna syn på vad som skrivs här. Denna femtonåring dricker alltså 4 liter läsk om dagen och äter vita produkter, som jag kallar dom för - vit bröd, vanlig pasta etc etc!
JAG kommer att fylla på denna kommentaren inom kort..

Inga kommentarer: