10 nov. 2008

Kostdoktorn - Om två dieter!


Som vegan vill inte Carin äta Katarinas älgkött i vispgrädde på den högra tallriken, inte heller de smörstekta kantarellerna eller coleslaw gjord på majonnäs och crème fraiche. Lchf-ätaren Katarina nobbar i sin tur nästan hela Carins måltid till vänster; potatismoset, tofubiffarna och lingonsylten innehåller alldeles för mycket kolhydrater.
Carin är vegan av omtanke om djuren. Hon äter ofta bönor och bröd, pasta och ris. Det skulle Katarina aldrig göra; hon undviker kolhydrater men äter kött och stora mängder animaliskt fett för hälsans skull.
Carin är i första hand vegan för djurens skull, i andra hand av omsorg om sin hälsa. Men hon tänker också på miljön och är inte sen att påpeka att det krävs många gånger mer energi och vatten för att framställa en viss mängd protein i köttform än i bönform.Hon letar i affären efter ekologiskt framställda råvaror som inte har odlats i växthus eller transporterats alltför långt. Men särskilt vintertid kan det vara svårt eller rent av omöjligt att få tag i sådana grönsaker, och bönor och ris odlas ju normalt på andra kontinenter.- Man kan ju fundera på vad som är värst, resonerar hon, tofu gjord av sojabönor från Kina eller kyckling från Oxelösund ... Men för mig väger de etiska argumenten gällande djuren tyngst.
Katarina prioriterar tveklöst hälsan. För henne kommer miljöaspekterna i andra hand, även om hon tycker att de är viktiga; hon äter ekologiskt och närproducerat så gott det går och köper helst lamm, vilt eller nötkött från fritt betande kreatur. Hon har till och med skrivit till KF för att få dem att ta in ekologisk lammskav i sortimentet.När det gäller djurens rätt har hon en helt annan uppfattning än Carin.- Vi människor har ätit djur i alla tider och mått bra av det. Moral är trevligt, men man måste leva också - jag vill i alla fall inte riskera min hälsa för ideologins skull. Visst, vi ska behandla djuren så respektfullt som möjligt, men det är ändå rätt att äta kött.Carin och Katarina äter alltså i stort sett var sin halva av matcirkeln, men en sak är de överens om: de vägrar att äta industriellt framställd korv.
- Det handlar om liv, säger Carin.- Jag vill inte stoppa i mig de dolda kolhydraterna i korven, säger Katarina.
Carin och Katarina äter alltså i stort sett var sin halva av matcirkeln, men en sak är de överens om: de vägrar att äta industriellt framställd korv. - Det handlar om liv, säger Carin.- Jag vill inte stoppa i mig de dolda kolhydraterna i korven, säger Katarina
Min Kommentar: Jag har tyvärr kortat ner texten, för den är ganska underlig. Prövar den ena, den andras diet så passade den inte! Kostdoktorn kallar detta för: om veganism eller strikt LCHF-kost och läsaren kommer till artikeln via länk:
Sedan skrivs det om industiellt framställd korv och jag har väldigt svårt att förstå sambandet mellan hälsokost, LCHF, vegankost och korv!
Hälsan är den främsta faktorn till en bra vardag och kosten är en av de viktigaste faktorerna till livet. Att vi äter olika kost är inte så konstigt, för alla kan hitta sin egna dietform.
Min ståndpunkt i denna röriga artikel är, att den indivuduella kosten är en
av de viktigaste i ditt liv. Se till att lär dig, hur du lever och se till att därefter äta så sunt så möjligt. Detta är nog den underligaste artikel jag ger ut här, för jag anser att kostdoktorn har fasnat helt i sitt tänkande om hur en kost ska se ut för den indivudella människan

Inga kommentarer: