13 nov. 2008








Glöm BMI – bukhöjden avgör
Är du rädd för att du börjar bli farligt fet? Då ska du strunta i midjemått och bmi.
Lägg dig på rygg och mät hur mycket magen sticker ut.
I dag används oftast midjemått och kroppsmasseindex (bmi) för att mäta hur fet man är.
Men nu visar en ny studie från Karolinska institutet att det är bukhöjden som avgör om fetman är farlig.


Gränsen NåDD? Risken för hjärtproblem ökar vid ett midjemått över 88 cm hos kvinnor och 102 cm hos män.

Min Kommentar: Ska jag säga "Äntligen" eller? BMI har sin skäl att vara ett instrument som kan vara bra vissa gånger, men den tar inte hänsyn till fettet på magen! Däremot har jag problem att förstå varför man ska ligga ner på rygg! Att lägga sig ner på rygg är ju en gammal instruktion för att få in magen, eller hur? STÅ UPP, tycker jag!!

Med mycket bukfett löper du större risk för att råka ut för hjärta-kärlsjukdomar och diabetes. Detta kan du göra någonting åt! Förlåt om jag verkar tjata, vem grönsaker i olika former kan ersätta kolhydrater som potatis, ris och pasta (etc) under tiden du får bort magen! Dricker du mycket Coca Cola kan det räcka med att sluta dricka en månad eller varför inte hålla upp helt, för det är socker i läsk och andra produkter som ställer till det för oss!

Inga kommentarer: