26 nov. 2008

Unga lyftare från Trelleborg


Oskar Svensson, Andreas Dyberg, Sonny Almroth, Emil Svensson och Tobiaz Feldt kom hem med fyra USM-medaljer från Bosön. I mitten coachen Robert Svensson.
USM-facit
TABK-lyftarnas resultat vid USM i tyngdlyftning.Emil Svensson, guld i 85 kilosklassen (105 kg i ryck, 131 kg i stöt)Oskar Svensson, silver i 77-kilosklassen (105+130)Andreas Dyberg, silver i 69-kilosklassen (75+90)Sonny Almroth, silver i 94 kilosklassen (56+75)Tobiaz Feldt, sexa i 50 kilosklassen (34+38).
På seniorsidan är det tunt med lyftare i Trelleborgs ABK. Men framtiden ser ljus ut, ungdomen spirar och plockar medaljer.17-årige Emil Svensson tog första USM-guldet, i 85 kilosklassen.- Riktigt roligt, det här var ju mitt sista år som ungdom, säger han.16-årige Oskar Svensson tog silver i 77 kg.Sina unga år till trots har Oskar och Emil mångårig rutin av medaljsamlande på USM. Det nya för i år var att Tobiaz, Andreas och Sonny presenterade sig.
Tobiaz Feldt blev sexa i 50-kilosklassen, Sonny Almroth tog silver i 94 kilosklassen och Andreas Dyberg tog silver i 69-kilosklassen. - Jag är nöjd, tjusningen med tyngdlyftning är att bli bättre hela tiden, säger Tobiaz.
- Målet är att komma med till nordiska mästerskapen om ett år, säger Sonny.
- EM hade varit roligt, det krävs hårdträning och bra tränare, och det har vi, menar Andreas.
De tre 14-åriga USM-debutanterna spås en ljus framtid.- De kommer säkert att bli svenska ungdomsmästare en dag, de har ju tre år på sig, säger tränaren Robert Svensson.

Idolen Oskar
Träningsfliten är det inget fel på. Fem kvällar i veckan tränar de på Södan. Sammanhållningen är viktig. Och förebilderna finns i lokalen.- Oskar är idolen, säger Andreas Dyberg bestämt.Varför det?- Han är en duktig lyftare, han har lärt mig mycket, teknik och stretching och sånt. Bättre att ha en idol som man känner.Oskar Svensson är den som tillbringar mest timmar i träningslokalen.- Kul att vara idol, då gäller det att man fortsätter kämpa, så att man visar vägen, menar Oskar.- Bara de inte tar efter hans lyftning, då blir det katastrof, säger Emil Svensson och flinar.Traditionens makt är stor i tyngdlyftnings-Trelleborg.
I historieböckerna finns fler förebilder för de tre 14-åringarna att se upp till.Björn Falkland, Jonas "Poppe" Nilsson och André Aldenhov var en annan jämnårig trio, som lät tala om sig i landslags- och mästerskapssammanhang. Men ett steg i taget gäller för Andreas, Sonny och Tobiaz.- Nu är det hamburgerlyftet här hemma i december, en viktig tävling det också, klargör Andreas Dyberg.
Min Kommentar: Killarna på bilden har verkligen en imponerande meritlista redan och jag är mycket glad för min hemstad får fram fler lyftare! Alla mår bra av en förebild och en av mina är André Aldenhov. Denna kille har även varit med i OS. Jag önskar alla killarna lycka till i framtiden. Tyngdlyftning, styrkelyft, stongman är något som ligger mig varmt om hjärtat!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu