17 nov. 2008

Tack till Ola Wallengren - Body

Jag tänkte mig börja en diskussion med Ola
via Bodys forum om styrketräning och
fett eller kolhydratsladdning! Jag fick svar
som jag tänkt mig, för vi måste ha kolhydrater
om vi ska bygga muskler. Delar av Olas
svar ser ut såhär:

"Ett styrketräningspass kan förbruka cirka 50-120g kolhydrater, men det varierar naturligtvis beroende på vem man är och hur länge och hårt man tränar. Under en relativt inaktiv vilodag så förbrukar man cirka 150-200g kolhydrater så minst 200-300g kolhydrater per dag behövs för att man skall kunna träna hårt och öka i muskler. Tillsammans med ett tillräckligt proteinintag så innebär detta att minst 55 % av energin i maten bör komma från kolhydrater och protein, vilket lämnar 45 % kvar till fett. Fett som energikälla ger dig däremot inga fördelar i styrketräningen så att försöka hålla tillbaka på kolhydratintaget så mycket finns det ingen anledning till. Kombinerar du med konditionsträning så behöver du öka kolhydratintaget ytterligare för att prestera på topp. Vid ett överskott av kolhydrater så finns alltid möjligheten att de lagras in som glykogen i musklerna för användning vid ett senare tillfälle istället för att omvandlas till fett. Ett överskott av fett kan inte göra annat än att lagras in i fettreserverna under huden eller i buken. En liten mängd (ca 2-4 hg) fett kan lagras i muskelcellerna, s.k. intramyocellulära triglycerider. Detta fett kan vara en värdefull energikälla för någon som konditionsidrottar men inte för någon som styrketränar"

Min Kommentar: Så är det och så må det vara!!
Jag ville införa mer "fakta" om muskelbygge från
en annan mycket, mycket kunnig och stor kille!

1 kommentar:

MatsF sa...

Fast det här är ju helt helt felaktigt. Man varken måste eller bör ha kolhydrater för att bygga muskler. Muskler byggs mycket fortare och bättre av enbart fett och protein.

Konditionsträningen blir även den enormt mycket bättre av att undvika kolhydrater och låta kroppen gå på fett/proteiner istället.

Skälet till att nästan ingen vet om det är bl.a. för att både inom friskvård o hälsovård så tror alla att energin får man från kolhydrater och ingenting annat vilket är totalt fel.