3 sep. 2008

LCHF-Kosten bäst korttid?

Det finns en extrem form av kosthållning som går ut på att man ökar fettintaget rejält och minskar kolhydratintaget till ett minimum. Det kallas low carb high fat och förkortas LCHF och upplevs som positivt för många överviktiga och diabetiker typ 2. När man höjer fettintaget så mycket kan det dock bli brist på karnitin i cellernas kraftverk. Karnitin behövs för fettförbränningen och förbrukas mer ju större fettintaget är. Karnitinbrist är mycket allvarligt eftersom fettet inte kan förbrännas på rätt sätt och giftiga, halvt nedbrutna, fetter bildas. Denna studie visade att 19% av personer som äter en sådan kost behöver komplettera sin kost med karnitin för att inte drabbas av för låga nivåer.(Fakta F.Paulun)

Karnitin är en aminosyra och är ansvarig för transporten av bla annat långkedjade fettsyror för omsättning i mitokondrien. Karnitin är även delaktig i processen att omsätta protein och kolhydrat. Vid karnitinbrist arbetar cellen med en lägre energinivå. Flera viktiga processer stannar upp.

Min Kommentar:I texten finns en del medisinska termer!
LCHF-kosten har viss föremåga att förbrylla än.
Jag måste säga det igen och igen, men jag tror mer på
en varierad kost som är baserad på hur din vardag ser ut.

Mitt råd i denna stund är att använda LCHF-kosten
som en viktnedgång - diet och du för in långsamma kolhydrater i
din kosthållning när du nått ditt viktmål.
150 gram kolhydrater per dag, där mestadelen av
intaget sker på morgonen och fram till lunchen.
En energifrukost som havregröt ger dig en bra start på dagen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Frågar du masajerna så är den inte så extrem. Frågar du våra förfäder så är den inte heller så extrem, snarare en fantastisk kost för att utvecklas till de intelligenta varelser vi har blivit. Kolhydraterna var bra när det var läge att bunkra fett inför vintern.

Fett bränner fett och kolhydrater lagrar fett. Ketoner fungerar alldeles utmärkt för kroppen. Läs gärna Skaldemans böcker så rätas ett och annat frågetecken ut. Paulun är fortfarande lite fettskrämd, men det går åt rätt håll :)

Rickard sa...

Om man tittar på den äldre tallriksmodellen, så är antalet kolhydrater för mycket - för vissa!
Jag tror inte du riktigt har hängt med på, varför jag säger att en varierad kost är bäst! De få kolhydraterna jag föredrar kommer INTE att lagras som fett i kroppen.
De hjälper både hjärna och muskler!
Paulun har skrivit en hel del om fett! Hur mycket fettintaget ska vara per dag, är den stora frågan just nu. Vissa hävdar t.o.m att olivolja/rapsolja kan ge skador om man överkonsumerar.
Mitt svar till anonym 3 sep: Variera de olika dieterna med de olika fetterna, så blir det hur bra som helst. Men fortfarande så vill jag påstå att om du äter rätt antal kolhydrater per dag, så nytjas dessa av kroppen, utan att du går upp i vikt.
Missförstå mig inte, men jag har en annan syn på fettintaget än Skaldeman och DR Annicka Dalqvist.
Kostråden som finns på min blogg är oftast individuella, för jag svarat på en fråga. Ställer du frågan om en person med fetma bör äta LCHF säger jag ja! Jag säger nej till att använda LCHF för länge. Ett kostintag bör anpassas till vardagen och bli individuell.
Vi som anser detta är inte emot ett sunt liv.Vi säger att kosten inte ska bli enformig.