24 okt. 2008

Off topic - CP-skada!!








Hej! Min fråga har ingen med kost och träning att göra!
Kan jag som är frisk få ett cp-skadad barn och
kan du som cp-skadad, få ett barn med samma
handikapp?
Min Kommentar: Jag vill först presentera
min son - Julian - på bilden 10 månader!
Jag har ju Cp-skada , men han
har blivit helt frisk. En cp-skada uppkommer
oftast vid födslen. Min skada uppkom för jag
hade syrebrist i ca 2-3 minuter! Det finns
alltså inga samband med en cp-skadad förälder
och barn, för skadan sker sekundert. Detta innebär
att skadan kan inte överföras via gener.
Det finns alltid en lite risk vid varje födelse! Det finns
inte två personer på jorden som har samma CP-skada.
Detta är hjärnskada. Hjärnan har vi
inte forskat färdigt än, på långa tider! Det finns inte
än ett sätt, att bli frisk från denna skada. Mycket
träning, habilitering och rätt kost kan avhjälpa den skadade!

Inga kommentarer: