22 okt. 2008

Kasta i sig mat ökar fetrisk!!!! Nä, skitsnack






Kasta i sig mat ökar fetmarisk
Slänger du i dig mat för att sedan bli proppmätt?

Det kan räcka för att dubblera riskerna för övervikt.
Japanska forskare vid universitetet i Osaka har
undersökt 3 000 personers matvanor. Rapporten
presenteras i senaste numret av British Medical Journal.
Forskarna har enligt BBC tittat på relationen mellan
hastigheten att äta, mättnadskänsla och övervikt.

Signalsystemet störs
Hälften av deltagarna i studien sa att de hade en
tendens att äta för fort. Bland männen som åt för
snabbt ökade risken för fetma med 84 procent jämfört
med dem som åt i normal takt. För kvinnor dubblerades risken.
Slänger man i sig maten kan signalsystemet,
som talar om för hjärnan att sluta äta för att
magen svullnar upp, störas.
– Om man äter fort kan man fylla magen innan
matsmältningen har en chans att börja arbeta -
och då kan man få i sig för mycket, säger professor
Ian McDonald vid universitetet i Nottingham till BBC.



Beteendet kvar sedan barndomen

Ovanan att äta för fort kan vara inlärt från barndomen och vara svårt att förändra.
Beteendet kan också leva kvar från tider när resurserna var knappa och man var tvungen att roffa åt sig maten snabbt. Det skriver två australiska forskare i en kompletterande artikel i samma nummer av British Medical Journal.


Min Kommentar: Kolhydrater ihop med olika
fetter ger viktuppgång.
Om man kan bli fett av att äta för snabbt, är verkligen
något som inte är sant. Äter du en felaktig diet
från början, så infinner sig fetman bakom hörnet i vilket
fall som helst! Jag tycker dessa forskare är ute och
cyklar, riktigt ordentligt!

2 kommentarer:

~*♥*~ sa...

Hej hej! Minns inte hur jag hamnade på din sida, men måste säga att du skriver himla bra - läser varje dag då jag har problem me min vikt såklart hehe. Tycker det är bra saker du tar upp och att du är så engagerad. /Jen.

Rickard sa...

Hej Jen, jag tackar för ditt inlägg och blir glad för dina rader. Jag försöker se till att kosten hos oss alla blir lite bättre och försöker även ta upp studier och annan fakta som syns i medier. Ibland blir jag arg och ibland är jag positiv!
Ta hand om dig// Rickard