6 aug. 2008

Alla dessa kostråd - Svar till Anna

Hejsan!Alla dessa kostråd...hur ska man ställa sig till alla dessa råd, larm om farlig mat,nya dieter, mat som är farlig en dag och hälsosam en annan. Det bara snurrar i huvudet. Så jag undrar hur äter du som verkar vara en riktigt vettig människa? Finns det några livsmedel du absolut undviker? Jag vill äta bra, men får inte grepp om alla råd och rön...
En fråga till som är relaterad till min förra. Jag undrar hur mycket 100 gram protein/kolhydrat/fett motsvarar i mat? Jag har svårt att få grepp om hur mycket tex 100 gram kolhydrater är.

Min kommentar: Vi ska lära oss att ta hand om oss själv. Sund kost och lagom motion!
Larm tar jag med en nypa salt, MEN när det gäller dieter som andra ska äta under resten av sina liv, blir jag väldigt upprörd av. För det finns bara ett fåtal dieter som är lämpade till detta.
Olämpliga dieter under längre tid är exempel Atkins och just detta ögonblick LCHF-dieten.

En av min favoritmat har även den blivit klassad som hälsofarlig för några år sedan - Det var fisk! Nu vet vi bättre och den sunda kosten jag äter kan vara kyckling, olika fiskrätter, Anka, kassler, potatis, fullkornsprodukter! Jag äter mer bönor och qiouna än potatis.
Då och då äter jag pizza och lagom med godis.

Lightprodukter och kost som innehåller för mycket tillsatser äter jag väldigt sällan.

Din fråga om hur mycket är:
100 gram kolhydrater = ex. 1 dl fullkornspasta
100 gram protein= ex. 1 hel kycklingklubba eller ca en hel burk tonfisk
100 gram fett = ex. 1 dl olivolja

Jag hoppas att jag har svarat, som du tänkt dig! Om inte så får du skriva ett mejl med
ytterligare information som jag kan ta del av, så vi får en rättvis bild av dina frågor!

strongmanrickard@hotmail.com

Där har du även chansen att ställa frågor direkt!

Inga kommentarer: