19 mars 2009

TILL ALLA FÖRÄLDRAR - MIN UPPMANING!!!






(bild och text kommer från
olika mediasidor)


14-åring dog – på planen
Föll ihop efter vanlig närkamp – lagkamraterna svårt chockade
Det hade gått 35 minuter av fotbollsmatchen.
Pojklagsspelaren gick in i en närkamp och tog emot bollen på bröstet.
Då segnade han ihop och dog.
I morgon skulle han ha firat sin 15-årsdag.
14-åringen från Köping var en av de bästa fotbollsspelarna i sin ålder i Västmanland. Han var uttagen i länets träningstrupp, som i går skulle spela bortamatch mot Örebros länslag. Vid 13-tiden klev pojken på bussen vid McDonalds i Köping.
Fyra timmar senare skulle han äntra konstgräset på Karlslund arena i centrala Örebro och göra sin sista fotbollsmatch någonsin.
– Efter 35 minuter så gick han in i en helt vanlig duell. Han föll ihop och vi gjorde de upplivningsförsök som man ska göra, säger Benny Harlin, distriktförbundskapten vid Västmanland Fotbollförbund.
Försökte återuppliva
Den 14-årige backens hjärta slutade att slå, enligt uppgift till Aftonbladet.
Ledare och åskådare inledde återupplivningsförsök. Efter cirka tio minuter anlände ambulans. De tog över och körde pojken till Universitetssjukhuset i Örebro.
Vet inte dödsorsak
Men pojkens liv gick inte att rädda. Senare under kvällen kom pojkens föräldrar till sjukhuset.
Dödsorsaken var i går kväll inte fastställd. Men enligt Birger Jonsson, ordförande i Västmanlands Fotbollförbund, var det ingen kollision eller närkampsduell som orsakade backens hjärtstopp.
Ingen sjukdom
– Det är ingen tackling eller smäll som ligger bakom hans död.
Pojken led inte av någon sjukdom som förklarar det inträffade. Flera spelare och ledare chockades svårt efter det plötsliga dödsfallet. Tillsammans med anhöriga fick de i går kväll professionell hjälp.
I kväll kommer laget träffas i Västerås för att bearbeta tragedin.
– Vi kommer ha en stillsam träff på kansliet, säger Birger Jonsson.


Min Kommentar:
Jag är bestört när dödsfall bland unga idrottare inträffar!
Det är med sorg jag ger familj och lagkamrater mitt stöd.
Jag vill på detta viss även framföra min åsikt om
ungas död inom idrotten. Min uppmaning till alla
föräldrar är, att gå och få ert barn undersökt
så ni/vi kan vara säkra på att inget hjärtproblem finns!


Enligt nya uppgifter så dog denna killen av ett hjärtfel!
Hedra honom! Hans namn är Jesper Öhman

Inga kommentarer: