18 juli 2009

Så kan du frossa i sommarvärmen
Passa på att frossa i säsongens bär och grönsaker - och lägg till proteiner som kött, fisk och fågel. Mer än så krävs inte för att extrakilona ska försvinna.

Fram med bärhinken och svampkorgen. En stor del av Sveriges skogar kryllar nu av blåbär och kantareller. Även trädgårdarna så här års prunkar av grönsaker och bär. Sen gäller det såklart att hålla koll på GI-indexet. Proteinrik mat som kött, fisk, fågel och ägg gör sig utmärkt tillsammans med säsongens frukt och grönt, tipsar GI-experten Ewa Söderström Skiöldebrand.Anna Ottosson, Expressens egen hälsobloggare och dietist, råder alla småmulliga semesterfirare att stänga lådvinskranen och öppna ögonen för naturens rikedom.

- Ät var tredje timme, är mitt bästa råd. Då skapas en rytm och kontroll över ätandet och hungerskänslorna. Överviktiga hoppar ofta över måltider men det är det sämsta man kan göra.Enligt henne kan den som gör flera mindre men långsiktiga förändringar räkna med att bli av med ungefär ett halvt till ett kilo i veckan.

Eija har gått ner sju kilo
Norrtäljebon Eija Winelund, 42, har gått ned sju kilo tack vare en långsiktig omläggning av kost och motion. Numer tränar hon flera gånger i veckan och tar dagliga promenader. Dessutom äter hon sunt med mycket proteiner och lite kolhydrater.Träningen gör att fettet omvandlas till muskler och kroppen har blivit fastare. Hon har minskat två storlekar.- Många säger till mig "du måste ha gått ned tio-femton kilo" men jag har bara gått ned sju, säger Eija Winelund.


"20 kilo till ska bort"
Det är framför allt av hälsoskäl som hon ville gå ned i vikt. Vändpunkten kom när hon på företagets julfest förra året drabbades av förmaksflimmer och akut åkte in till Norrtälje sjukhus.- Jag höll på att stressa ihjäl mig. Löftet är nu att inte stressa på jobbet, säger hon.Det handlar också mycket om att prioritera. Förut kunde hon dricka lådvin men numer delar hon och hennes man hellre på en flaska fint vin.- Jag har bara börjat. 20 kilo till ska bort, säger hon.


Min Kommentar: Lite klantig text om att fett blir muskler, tycker jag.
För så är inte fallet..Annars är artikeln okey.

Inga kommentarer: