16 juli 2009





EGEN DIET Anna Jacobssons hemmasnickrade lågkolhydratsdiet fick henne att tappa nästan 60 kilo. "Jag äter bara det jag älskar och lyssnar på min kropp", säger hon.



Hitta drömvikten – redan nu

Viktexperter: Sommaren är bästa årstiden
Trodde du att det var för sent att bli av med extrakilona innan sommaren är slut?

Tänk om.
Experterna är eniga:
Nu är bästa tiden för ett nyare, smalare du.
Kanske ser du redan beach 2009 som ett förlorat slag - där ångest över trånga jeans och baddräktsvånda blir de bestående minnena.

Ge inte upp.
Viktexperter som Aftonbladet talat med är eniga:
Du hinner än.
– Sommaren är helt klart den bästa tiden för att gå ner i vikt. Värmen gör att man inte är lika hungrig och det är lättare att sluta äta i tid, säger Fredrik Paulún.
Bättre förbränning
Förutom att vädret lockar till aktiviteter så gör själva utomhusvistelsen underverk för kroppen, menar han:
– Solljus effektiviserar fettförbränningen. Nu får du mycket gratis.
Den som ryser vid tanken på semesterbantning bör tänka om, enligt dietisten Anna Ottosson:
– Det handlar inte om att dricka pulverdrinkar utan om att bli bättre på att prioritera och njuta ordentligt. Ät det du älskar men köp inte en Magnum på bensinmacken bara för att du kan, säger hon.
Extratiden gör det lättare att etablera nya vanor och inga matgrupper är svartlistade - en udda kladdkakebit eller chips-påse när du är riktigt sugen gör ingen tjock.

Extra njutning
– Det är sådant vi äter varje dag som gör skillnad. Det finns ingen stor bov utan bara en massa småtjuvar. Får man in en bra rutin så finns det utrymme för extra njutning, säger Anna Ottosson.


"Gräddiga grytor"
Vägen från 137 kilo var länge krokig och kantad av chips, godis och svält för Anna Jacobsson, 33, från Kode.

Vändningen blev en hemma-snickrad lågkolhydratdiet.
– Jag har bantat i hela mitt liv och ätit lightprodukter ända upp till 137 kilo. Men det var när jag började äta gräddiga grytor som jag började gå ner i vikt, säger hon.
Två år senare visar vågen 78,5 kilo.
– På sommaren har man tid att ta hand om sig själv. Och min bantning innebär att jag slänger en fet köttbit på grillen och äter bearnaisesås till, säger hon.
Min Kommentar: Lågkolhydratsdiet i olika
former kommer allt mer fram i media! Det bästa
i denna artikel är att denna kostplan passar Anna
helhjärtat och hon fått jättebra resultat!

Inga kommentarer: