12 juni 2009













Så nådde Frida drömvikten
Frida Gustavsson fuskade sig in på Viktklubb.se.
– Jag började året jag skulle fylla arton, och var alltså för ung, så jag fick snylta på mammas medlemskap i fem månader, avslöjar hon.
Frida har alltid varit ”modell större” som hon själv säger. Men i 13-årsåldern stack vikten iväg rejält.
– Jag träffade min kille och slutade tävlingsbugga, berättar Frida.
– Och så började jag frossa i godis och choklad.
Vikten steg sakta men säkert. På några år växte Frida från storlek 36 till 44.
Mådde dåligt
– Jag mådde dåligt och skämdes men kunde inte sluta äta. Jag ljög och frossade i smyg.
Vändpunkten blev några semesterbilder.
– När jag såg fotona från Egyptenresan fick jag nog. Att jag var stor visste jag, men det var ändå en chock. Magen veckade sig och hakan flöt ut överallt.


Enkel metod
Väl hemma började hon och mamma förändra sina matvanor tillsammans.
– Hon övervakade mig i början och kollade vad jag höll på med. Vi gillade Viktklubb.se båda två. Att det var en enkel metod där man slapp utesluta saker. Och att det var ganska billigt.
– Den bästa var att få koll på kalorierna, att se exakt hur mycket man fick i sig. Största chocken var fikabröd, jag trodde aldrig att en bulle gav så många kalorier.
Drömstart
Första veckan med Viktklubb.se tappade Frida tre kilo.
– Största skillnaden såg jag i ansiktet, det sa bara ”swoosch” och så smalnade jag av.
Efter hand planade viktminskningen ut. I snitt har hon tappat ett halvt kilo i veckan. Nu väger Frida 66 kilo och är i princip i mål.
– Jag är så nöjd med mig själv. Det är superskönt att jag fixade det. Det är först nu folk vågar säga något, ”Vad fin du är”, och så.
Min Kommentar: Det behöver inte betyda att kosten du äter är äcklig.
En insparing på något du äter dagligen, kan göra att du går ner en massa
kilo på en månad.

Inga kommentarer: