24 juni 2009









Bli stark somen gladiator
Roger Zapfe
Ålder: 52
Familj: Sambo, två barn
Yrke: Marknadschef, föreläsare och tränare
Längd/vikt: 200 cm/142 kg


Atlas avslöjar hemligheterna
I tv-succén Gladiatorerna var han bjässen som käkade utmanare på löpande band.
Nu avslöjar Atlas, Roger Zapfe, hur du blir lika stark som en gladiator.
Ni minns väl Gladiatorerna som gick på tv för några år sedan? I programmet utmanade vanliga svenskar ett gäng supertränade fullblodsproffs i krävande grenar. Med sina två meter och 142 kilo blev Atlas, eller Roger Zapfe som han egentligen heter, snabbt en favorit bland både motståndare och tv-tittare.
– Det var jätteskoj att få vara med. Men roligast var nästan alla aktiviteter runtom i Sverige där vi åkte runt och träffade alla barn och skrev autografer, de blev så himla glada, berättar Roger.

”Vi var helt knäckta”
Trots två SM-titlar i bodybuilding samt en kvalvinst till EM tvingades Roger slita ordentligt med träningen inför tv-programmet.
– Det var väldigt annorlunda, inget som direkt påminde om bodybuilding utan handlade om balans, koordination och uthållighet. Det var rätt tufft för en kille som väger 142 kilo, säger Roger.
Den annorlunda träningen satte sina spår hos gladiatorerna.
– Vi var iväg på träningsläger där vi började åtta på morgonen och var inte klara förrän vid tio om kvällarna. Vi var helt knäckta, både fysiskt och psykiskt, men det var ju också tanken. Man måste bryta ner folk för att sedan kunna forma dom, berättar Roger.
Styrde upp maten – blev muskelknippe
Att bli ett enormt muskelpaket kräver sin beskärda del av träning, inställning – och inte minst kost. För Rogers del var det lite sisådär med den sista biten.
– Som ung var jag en av dom som tränade hårdast, men kanske åt sämst. Sedan träffade jag en tjej som kunde allt om att äta rätt för träning och då började det direkt hända grejer, säger han.
Nuförtiden sköter Roger maten minutiöst och drygar ut med kosttillskott från WNT – något han rekommenderar alla som tränar hårt.
– I dagsläget består 50 procent av min kost av kosttillskott. WNT Trippel Protein ger mig det proteintillskott jag behöver för att musklerna ska växa och WNT Super Mass energin att orka träna som jag gör. Utan WNT hade jag tvingats äta dubbelt så mycket vanlig mat som jag gör nu och det skulle magen inte klara i längden, säger han.

Undvik vanligaste missen
I unga år spelade Roger både fotboll och hockey – tills han som 19-åring gjorde värvade sig i flottan. Där kom han i kontakt med styrketräning för första gången.
– Jag ville hålla igång och började köra lite bänkpress. Det var så kul att jag började ”bygga” på allvar. I dag kör jag fem gånger i veckan, med en till två muskelgrupper per dag och korta intensiva pass på max en timme.
Genom åren har Roger tillbringat åtskilliga timmar i träningslokalen – och han ser samma misstag upprepas gång på gång.
– De flesta har höga ambitioner, men de tränar för lätt och för länge. Istället går man runt på gymmet och kollar sig i spegeln. Mitt råd är att våga lägga på mera vikt, köra färre set och fokusera mera, säger han.
Min Kommentar: Roger säger allt. Läs genom texten
igen och ta åt dig av Rogers råd.

Inga kommentarer: