24 juni 2009








Frida, 31, gick ner tio kilo på nio månader
- Jag känner mig lurad av de vanliga kostråden, jag hade velat må så här bra hela mitt liv, säger Frida Lundberg, 31. Hon har ätit LCHF-kost i nio månader och gått ner tio kilo.


FRIDAS MATDAGFRUKOST: Omelett eller äggröra, turkisk yoghurt, te.LUNCH: Ost- och skinksallad, dressing.MIDDAG: Lax panerad i sesamfrön, grönsaker, remoulad av majonnäs.


Frida Lundberg åt tidigare vanlig mat, men det som anses vara nyttigt, som nyckelhålsmärkt och fettfritt. Mackor var hon väldigt förtjust i och yoghurten var alltid sötad. Hon försökte gå ner i vikt med bland annat Viktväktarna och Nutrilett, men hon kände att hon hade för dålig disciplin. - Nu förstår jag att det kanske inte var disciplinen som det var fel på. Sötsuget fanns där hela tiden och det var extremt svårt att stå emot. Jag ville också alltid ha något sött efter maten.

Sötsuget försvann
Efter att ha läst Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt" började Frida äta LCHF-kost. De första tre veckorna var en omställning och hon var trött och irriterad. Men efter det var sötsuget som bortblåst. När hon började med LCHF vägde hon 62 kilo till sina 160 centimeter, nu väger hon 52 kilo.- Mina eksem som jag haft hela livet har blivit mycket bättre. Jag är jämnare i humöret och piggare. Jag har trott att jag har varit frisk, men med LCHF blir man en helt uppgraderad version av sig själv.

"Saknar inget"
Frida tycker också att hon känner av kroppens signaler bättre. Hon äter mindre men blir mättare, och håller sig mätt längre. Smaklökarna tycker hon har blivit mer fininställda, nu har hon svårt för söta saker. - Jag skulle aldrig ha ätit osötad yoghurt tidigare, nu är det tvärtom. Och förut skulle livet vara trist utan mackor. Men jag saknar inget av det.

"Folk är kritiska"
Fridas familj stöttar hennes nya kostval, de märker att hon mår bättre och har en helt annan energi. Familjen äter också delvis LCHF-kost. Men andra kan ha svårt att hantera hennes val.- Folk är otroligt kritiska och man får ta mycket skit. Folk tror att man är en lurad sektmedlem eller en luthersk person som inte unnar sig livets goda. Jag var också skeptisk först, men nu känns lättprodukter onaturligt.
Min Kommentar: Personligen är jag emot att en klient
äter LCHF, för att gå ner 10 kilo eller mindre.
Det finns bra alternativ till den som inte vill äta
all det mättade fettet.

Inga kommentarer: