3 maj 2009

Viktkrav för skådespelare







Patricia Arquette hotade hoppa av efter viktkraven
HOLLYWOOD. I snart fem år har Patricia Arquette porträtterat sierskan Allison DuBois.
Men vid starten höll skådespelerskan på att gå miste om rollen i långköraren ”Medium”.
Producenterna tyckte att hon var för tjock.
– En av dem sa, ”Sötnos, du måste göra något åt din vikt”. Jag svarade, ”Varför då? Min rollfigur är trebarnsmamma”.
Det gick så långt att Patricia, 41, hotade att hoppa av.
– Jag har gjort filmer där jag tränat som en galning för att rollfiguren behövt en viss look. Men om jag beslutar mig för att en rollfigur ska se ut så här är jag envis.

Sågar branschen
När Nöjesbladet träffar Patricia i Beverly Hills visar det sig att hon inte är rädd för kontroverser. Med tv-bolagets representanter på plats i mötessalen sågar hon hela det koncept som tv-serien bygger på – siarbranschen.
– Jag har alltid oroat mig över den eftersom folk vänder sig till siare när de sörjer eller på något annat sått mår dåligt.
Vill inte tv-bolaget att du ska säga att du tror på det?
– Nej. Seriens skapare Glenn Gordon var den som trodde minst på siare. Men han hade hört talas om en sierska och en vetenskapsman som var gifta och undrade hur de kom överens.
Tror du att du kan sia om något?
– Jag tror att alla kvinnor är sierskor (skratt). Alla har instinkter som vi hela tiden baserar våra beslut på.
Har det hänt att du haft rätt någon gång?
– Ibland har jag känt att man ska vara försiktig med vissa personer. Sen har det visat sig att de varit udda eller annorlunda på något annat sätt. Men som jag sa, det bygger på instinkter.
Patricia kommer från en skådespelardynasti med tre generationer Hollywoodstjärnor.
Nu använder hon ”Medium” för att slussa in nästa generation.

Övertalade sonen
I ett kommande avsnitt dyker Enzo, 20, upp, sonen som hon har med musikern och expojkvännen Paul Rossi.
– Rollfiguren är 40 och Enzo spelar honom i tillbakablickar då han är 16. Jag övertalade honom dagen innan tagningen. Vi hade ingen som passade som passade för rollen, säger Patricia som regisserade avsnittet.
Sexåriga dottern Harlow behöver Patricia inte truga.
– Herregud. Hon sjunger konstant den där fruktansvärda ”It’s a Barbie world”. Men hon älskar rollspel och är faktiskt rätt briljant.
Det är bara flickans utseendefixering som oroar hennes mamma. För som Patricia säger:
– Den som i första hand bygger sin karriär på utseendet blir inte långlivad i den här branschen.
Min Kommentar: Jag har sett skådespelerskan ett
antal gånger. Jag har aldrig sett denna kvinna som
överviktigt eller för stor för sin roll i en serie!
Män/killar/pojkar har en och samma inställning
till vikt och kvinnor, under större delen av sitt
liv. Det negativa är att de flesta vet inte hur
fantastisk en kvinnokropp fungerar, även om vi
försöker lära dom lite vett!

Inga kommentarer: