31 maj 2009







Åt fett – gick ner 30 kg


Belinda vägde 107 kg som mest – nya dieten gav henne hopp igen
Med grädde, bacon och biffar blev hon kvitt sina krämpor – och 30 kilo.
Tack vare fettdieten fick Belinda Lindström, 27, ett nytt liv.
– Jag kunde inte fatta att det var så enkelt. Kilona bara rann av mig, säger hon.
Spegelbilden var en plåga och att ställa upp på fotografier tog emot. När vågen stannade på 107 kilo för fyra år sedan fick Belinda Lindström nog. Graviditetskilona skulle bort.
– Jag hade kronisk värk, blev sängliggande under långa perioder, led av förstoppning och var alltid trött. Jag var på väg till inget liv alls, säger hon.
Maten var ett sätt att hantera känslor.
– Jag åt när jag var ledsen, för att fira när jag var glad och lite till när det var mys.

”Blev otroligt pigg”
En föreläsning om lågkolhydratsdieten LCHF blev starten på ett nytt liv. Potatisgratänger och godis byttes ut mot feta biffar och gräddsåser. Och kilona rasade.
– På fem månader gick jag ner 30 kilo. Och för varje dag noterade jag nya hälsovinster. Värken försvann efter en vecka och jag blev otroligt pigg, säger hon.
Borta var också förkylningen hon dragits med hela året och det ständiga suget efter sötsaker.
– Samma saker som jag ätit i hela mitt liv smakade helt annorlunda. Som om sockerbeläggningen från min tunga försvunnit.
Belöningen kommer numera i form av myskvällar med familjen eller utflykter. När suget faller på finns också andra knep – som hallon med grädde.
– Men jag lever inte längre för att äta, jag äter för att leva, säger hon.
För sju månader sedan välkomnade familjen barn nummer tre och livsstilsförändringen är ett faktum.
– Jag har redan gått ner 14 kilo med LCHF och ligger nu på 78. Åtta till ska bort innan jag ska springa tjejmilen i augusti, säger Belinda.

Det är lyxmat”
Men det handlar inte om någon uppoffring eller självsvält för att nå målet.
– Jag äter tills jag är mätt. Det här är njutning. Det är lyxmat – som man mår bra och går ner i vikt av.
Men det ska bli lite fler löprundor i framtiden. De har uteblivit den sista tiden på grund av det hektiska småbarnslivet.
– Tidigare var motionen en viktig del av min viktminskning. Och nu får jag inte skylla på barnen längre utan ta med dem i stället. Det blir jogging med barnvagn tre dagar i veckan, säger hon
Min Kommentar: LCHF anses vara en av de
effektivaste dieterna som finns på marknaden!
Fettintag ger både energi och viktminskning!
Lyxmat kan också vara sund. Frågan är
om det kommer forskning på, hur länge det
är lämpligt att äta enligt LCHF.

Inga kommentarer: