24 maj 2009

Sabine ville gå ner i vikt – tog amfetamin
Så här ser varningstecknen ut

• Menstruationsrubbningar.
• Ökad kroppsbehåring.
• Håravfall på huvudet.
• Basröst.
• Förminskade bröst.Så kan du få hjälp: Dopingjouren nås på 020-546987. De svarar på allmänna frågor om doping men kan stödja även den som har problem. På hemsidan kan även anhöriga till missbrukare gå in och rapportera anonymt och därefter få stöd av en handläggare.

Pojkvännen tyckte att hon var för tjock. Då tog 15-åriga Sabina amfetamin för att gå ner i vikt.– Jag gick ner 15 kilo, säger Sabina till Metro.I gårdagens Metro rapporterade vi om expertlarmet att tjejer tar dopning, knark eller andra förbjudna preparat för att gå ner i vikt. Nu vill Sabina berätta sin historia för att varna andra tjejer. För henne började allting med en destruktiv relation. Hon var 15 år och träffade en kille. Hon var kär men han sa till henne att hon var tjock, enligt Sabina.– Jag tänkte på det varje dag, säger Sabina.Hon försökte med vanligt träning – men resultaten kom för långsamt. Då tipsade en bekant att man kunde gå ner i vikt med hjälp av amfetamin. – Hungern gick bort. Jag åt nästan ingenting.Utåt sett var hon en vanlig tjej.


Preparaten fick hon av kompisar – eller köpte för föräldrarnas pengar.– Jag sa att jag skulle gå på bio eller köpa kläder för pengarna.Efter två års missbruk – och 15 kilo mindre – tog Sabina för mycket amfetamin och kollapsade. Hennes kusin hittade henne. Det blev vändningen. – Jag fick hjälp av en psykolog och började förstå att jag faktiskt var värd någonting.Hon tog studenten. Nu söker hon jobb och drömmer om att bli reseledare.– Jag trivs fantastiskt med livet.Vad vill du säga till andra tjejer som försöker gå ner i vikt med hjälp av droger.– Sök hjälp och våga prata med någon!

Anna vill aldrig sluta dopa sig
Anna, 25, använder olagliga tabletter för att få en snyggare kropp. Hon tränar mycket och tycker att Sverige har för mesig lagstiftning när det gäller förbjudna preparat som kan ge viktminskning.– Jag kommer alltid att ta preparat då jag tränar mycket.Hon har inga planer på att sluta.
– Jag kommer aldrig att sluta med de ”förbjudna” preparaten. Det är så mycket bättre än ingenting.

Ann-Mari Thurelius på Dopingjouren tror att många unga påverkas starkt av dagens ytliga kultur där insida inte värderas alls.– Det är sorgligt att kvinnor riskerar sin hälsa på det här sättet. Dopning kan förstöra både psyket och möjligheten till att få barn, säger hon till Metro.Fotnot: Anna heter något annat.

Min Kommentar: Jag ser allt för ofta tjejer och
kvinnor som vill ta viktminskingspiller med olagliga
substanser i. När man som kostrådgivare påpekar
detta, så får man höra att man är okunnig eller
"Det ska du skita i, för andra gör det också!"

Dessa ord säger bara hur okunniga personerna är!!!

Inga kommentarer: