20 feb. 2010






Kostdoktorn och

Vice ordf för DRF i debatt:


Kostdoktorn säger:



Dietister, anekdoter och vetenskap
Uppdaterad 100220
Jag fick svar från Lena Ljungkrona-Falk, vice ordf för DRF, angående deras varningar för lågkolhydratkost.
Detta är för viktigt för att hålla på med pajkastning, precis som Ljungkrona-Falk säger. Jag hoppas att vi kan hålla nivån högre. Låt oss höra vad hon har att säga:


Kommentar från Lena Ljungkrona-Falk
Låt oss slå fast från början att en del mår bra på LCHF-kost, andra gör det inte. Därefter vill jag säga: – Är det inte dags att vi slutar med den här ”pajkastningsretoriken” och försöker ha en mer sansad ton oss emellan? Skippa den ständiga diskussionen om att alla andra har fel och att ni som förespråkar LCHF har rätt. Det hör inte hemma i den vetenskapliga dialogen.
Nu till själva artikeln i Dagens Medicin :

DRF har med väldigt enkla medel, utifrån ett enkätunderlag samlat in uppgifter från kollegor i landet som fått remisser på patienter som av olika anledningar haft olika typer av biverkningar efter att ha prövat LCHF under olika lång tid. Det är alltså inga anekdoter utan ”erfarenheter från riktiga människor” . På enkäten fylls följande uppgifter i (om de fanns tillgängliga på remissen eller via journalen); Datum, ålder, kön, blodfetter före och efter LCHF, andra provsvar, hur blodfetterna upptäcktes, aktuell vikt och BMI, ev viktnedgång/uppgång, ev vilken typ av diabetes och om diabetesläget förändrats, hur lång tid m LCHF, bedömd andel kolhydrat och fett, hur patienten fått information om LCHF, om patienten haft biverkningar och i så fall vilka, i vilken typ av verksamhet som dietisten arbetat i och slutligen om det finns något övrigt att tillägga.
Vi är väl medvetna om och har öppet redovisat att vi inte kan visa på några kausala samband. Detta är en insamling och kartläggning av olika patientfall och ingen vetenskaplig studie.
Det har aldrig tidigare gjorts någon strukturerad insamling eller redovisningar av eventuella biverkningar av LCHF-kosten som vi känner till. Tvärtom framställs LCHF-kosten som något som ger enbart positiva effekter. Det är tänkbart och troligt att de patienter som av olika anledningar inte mått bra av av LCHF-kost känner sig misslyckade eller besvikna och därför heller inte meddelat det via t ex olika bloggar. Det är inte konstigare att utebli från att blogga än att utebli från ett läkar- eller dietistbesök om man inte känner sig nöjd. Alla vi som arbetar med patientverksamhet råkar ut för uteblivna besök eller återbud. Skillnaden på en blogg är att det inte framkommer eftersom det personliga mötet inte finns. Om behandling skall ske via bloggar eller hemsidor eller hemsidor bör säkra system skapas för det. Det finns redan nätbaserade och utvärderade självhjälpssystem vid t ex ätstörningar, rökavvänjning, sömnstörningar eller hjälp till viktminskning med återkoppling från aktuell profession.
DRF anser att det vore ett tjänstefel av oss att inte lyfta fram biverkningar av LCHF-kosten. Det är också ur patientsäkerhetsperspektiv vi gjort det och kommer fortsätta samla in dessa patientfall eftersom ingen annan gör det. Av den anledningen tror vi inte heller att våra medlemmar suckar åt sin ledning och jag själv undrar i alla fall vem eller vilka det är som stoppar huvudet i sanden?
Med anledning av de personliga påhopp om min övervikt som jag läser om på Kostdoktorns hemsida kan jag meddela att den beror på att jag ätit cortison och antiinflammatorisk medicin sedan 1993 pga av Bechets syndrom (en reumatisk sjukdom). Det är något jag fått lära mig leva med och jag kan bara beklaga den människosyn en del har. Det skulle inte heller förvåna mig om någon säger att jag skulle bli av med den om jag åt LCHF-kost, men då vill jag se en vetenskaplig studie på det först.
Lena Ljungkrona-FalkV.ordf, DRF

Svar
Hej Lena!
Låt mig först säga att jag beklagar onödiga påhopp i kommentarerna från läsare angående din övervikt. Jag använder din bild från DRFs hemsida, den enda jag har. Din vikt är inte vad diskussionen bör handla om. Jag hoppas vi kan höja oss till ett högre plan.
Jag är däremot beklämd över den bristande vetenskaplighet som DRF gett prov på i sitt nya pressmeddelande. Enstaka anekdotiska biverkningar duger naturligtvis inte som en ursäkt att ignorera alla vetenskapliga studier på lågkolhydratkost. Jag är dessutom förbluffad över din skiljedragning ovan mellan ”anekdoter” och ”erfarenheter från människor”.
Att förneka existensen av ett antal stora randomiserade studier på striktare lågkolhydratkost som DRF gör i sitt pressmeddelande får inte dessa studier (referenser nedan) att försvinna. Det visar tyvärr bara att ni inte läst vetenskapen på området.
Låt oss båda ta till oss vad modern vetenskap visar, i förhoppning om att framöver bättre kunna hjälpa personer med övervikt och diabetes. Kan vi inte vara överens om den saken?
Jag hoppas vi kan ha en fortsatt konstruktiv dialog på området.
MvhAndreas Eenfeldt




Min Kommentar: Kosten i våra liv är viktigare än

vad vi kan ana! Det är därför jätte viktigt att framhålla

att EN INDIVIDUELL KOSTHÅLLING kan hjälpa

istället för att stjälpa. Vilken kost just du, läsare ska

äta får vi hjälpas åt att reda ut..kanske Lchf, Gi eller

annat special kost.

Personliga påhopp av slag som finns i texten tillhör en

grupp som verkar att svårt i livet för övrigt och behöver

hjälp att förstå att vi alla är olika och ingen ska

behandlas annorlunda.


Rickard Bengtsson, Rörelsehindrad Strongman

och rådgivare inom kost & Träning

Inga kommentarer: