2 feb. 2010







Anorektiska Inga – för stor rumpa för catwalken


Modellen Inga Radziejewski led av anorexia.
Men på catwalken reagerade ingen på höftben och revben som stack ut.
– En gång hörde jag en modellscout säga att jag hade för stor bak, säger Inga Radziejewski.
När Inga Radziejewski, idag 24, var som magrast vägde hon knappt 45 kilo till sina 180 centimeter.
Hon var svårt sjuk i anorexia – utan att själv förstå det.
– Kläder från designers som Christian Dior var så små att även en anorektiker som jag fick kämpa för att komma i dem, säger Inga Radziejewski till tidningen The Mirror.
När hon gjorde ett jobb för en tv-kanal i hemlandet Tyskland, råkade hon höra en medarbetare i teamet fälla en kommentar om hennes ”stora bak”.
– Det gjorde mig ännu mer fast besluten att hålla mig smal. Och jag hittade alla möjliga anledningar att inte äta. När det var som värst åt jag bara ett halvt äpple om dagen.
Starkt kaffe dämpade aptiten
Hon berättar för tidningen The Mirror hur modelltjejerna bytte tips om hur man höll måtten – och jobben.
– En tjej tog epilepsimedicin för att kunna koncentrera sig, hon var så yr av hunger, säger Inga Radziejewski vars eget trick var en stark espresso som gjorde henne så illamående så hon förlorade aptiten.
Vändpunkten kom för ett år sedan när hon bodde och jobbade i Shanghai. Föräldrarna hade sett bilder som fått dem att börja oroa sig för dotterns hälsa.
– Mamma ringde och grät och tjatade att jag skulle komma hem. Och till slut gick jag med på det, säger Inga Radziejewski.



Tillbaka i Europa blev hon inlagd på en klinik och fick diagnosen anorexia. Enligt läkarna var hon då bara dagar från att hennes kropp skulle kollapsa.
– När jag såg andra patienter som höll på att bli friska tänkte jag ”feta kossor”. Och jag tittade med avund på de patienter som antagligen var nära döden, säger Inga Radziejewski till The Mirror.


68 kilo och normalviktig
Efter nästan ett års behandling har hon återhämtat sig och väger drygt 68 kilo. Hennes BMI ligger på 20, vilket betyder normalvikt.
Tiden då hon gick för de stora modehusen är förbi. Idag hör hon till agenturen Models of Diversity i London.
– På ett sätt tycker jag att det är tråkigt att inte göra de stora jobben. Men om jag inte hade fått behandling hade jag kanske dött, säger Radziejewski.
Min Kommentar: DET ÄR STOR inkompetens i
modevärlden. Jag ser ofta modeller med livlösa
ögon och dom mår inte bra av att inte få äta MAT.
Den person som tyckte att denna modellen hade
stor rumpa, är en ganska inkompetent IDIOT!!
Det råder verkligen mycket, mycket okunnighet
i modevärlden. Jag hoppas det ändrar på sig.
Nu räcker det att tonårsflickor blir sjuka för
de ska efterlikna andra förebilder!!

Inga kommentarer: