30 apr. 2009







Magnus: Min far fick cancer

Biffige tv-stjärnan – nu blir han Mustaschkampens starke man
Låt tangorabatten frodas – för prostatans skull.
Magnus Samuelsson är Mustaschkampens starke man.
– Jag blev själv tagen på sängen när min far drabbades, säger han.
Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. En man drabbas – i timmen.
Världens starkaste man visste knappt vad prostatacancer var. Förra julen tvingades han ta reda på det.
– Min far fick prostatacancer och lyckades besegra den. Jag blev lamslagen när det drabbade min egen familj, men läste på allt jag kunde om cancerformen, säger Magnus Samuelsson.
Odla musche i maj
I morgon drar Cancerfonden igång sin årliga Mustaschkamp mot prostatacancer. Alla män uppmanas odla mustasch under maj för att visa sitt stöd.
Mustaschens ansikte utåt, Magnus Samuelsson, är en av de sex ambassadörerna för tävlingen.
Hur ska du kunna odla mer än du redan har?
– Haha, det är det enda stället på min kropp där det växer friskt med hår ännu.

”Osund inställning”
Magnus Samuelsson tycker att informationen om prostatacancer är otillräcklig i dag.
– Det finns en osund inställning till cancer, folk vill inte höra talas om sjukdomen. Och sitter den då under bältet är det ännu svårare att prata om, säger han.
Nu uppmanar Magnus Samuelsson andra män att froda tangorabatten. Och framför allt göra en prostataundersökning.

”Testa sig tidigt”
– De flesta män får någon form av förändring på pros-tatan. Man måste testa sig tidigt.
– Om det går för långt kan man få plikta med livet, säger Magnus Samuelsson.
Min Kommentar: Sjukdomen har tagit många liv.
Var inte rädd att gå till läkaren för att kolla upp
din prostata. Det kan rädda ditt liv!!

Inga kommentarer: