1 apr. 2009









En av tjugo styrketränare dopar sig

Var tjugonde man som tränar på styrketräningsgym använder anabola steroider, enligt en studie av Beroendecentrum Stockholm.
Forskare har besökt 64 anläggningar i huvudstaden och studerat 2 368 män. Bland annat har de tittat efter typiska tecken på steroidmissbruk som snabb viktökning, plufsighet, akne och hudbristningar.
På gym med tydligt fokus på tung, muskelbyggande träning dopade sig än fler. Där bedömdes var femte person använda dopningspreparat.
Forskarnas bedömningar stämde i stort med resultatet av den enkät som genomfördes samtidigt, skriver Dagens Nyheter.
Stockholm TT

Min kommentar: För ett bra tag sedan i min blogg, hade jag en artikel om äldre som fick sprutor med olika preparat, som gjorde de kunde träna och ha ett bra liv på livet. Dessa personer hade ju en annan mening än vad denna artikeln handlar om, tycker jag!

Då jag besöker gym ibland, så finns det en och annan person man kommer ihåg. Vissa gånger så har kroppshyddan ökat rejält, under kortare tid. Just vid samma ögonblick man möter samma person kan man inte påtala att denna har dopat sig. Vad är rätt och vad är fel egentligen?

Jag har en fast åsikt om just doping och det är NEJ TACK!

Inga kommentarer: