4 dec. 2008

Kvinnor som tränar och dricker

Ny svensk studie överraskar!!!!!

Kvinnor som tränar och dricker ett glas vin om dagen löper mindre risk att få blodpropp än de som helt avstår från rusdrycker.
Det visar en ny svensk studie genomförd vid univeristetssjukhusen i Malmö och Lund.
Studien omfattar 40 000 kvinnor i åldrarna mellan 25 och 64 år. Forskarna har följt dessa kvinnor under elva år för att se hur vanligt förekommande blodproppar är, samt för att se hur olika livsstilar kan påverka risken att drabbas.

Till riskgrupperna hör kvinnor som är överviktiga, inte motionerar, röker eller är gravida.
– Kvinnor som motionerar halverar sin risk, icke rökare har 30 procent lägre risk än storkonsumenter, säger Pelle Lindqvist, docent och överläkare, till Ekot.

Det är vanligare med blodpropp hos unga kvinnor jämfört med hos unga män. Det beror på graviditet och p-piller.
Pelle Lindqvist säger att studien visar att kvinnor själva kan minska risken för blodpropp.
– Vi vill ge kvinnorna instrument för att själva kunna påverka sin risk.
Enligt Ekot drabbas 5000 kvinnor varje år av blodpropp och det blir livshotande för 1000 av dem.

Min Kommentar: Under ett år så presenteras mängder av studier och vissa kan jag bara le åt, medan andra har gett svar på frågor. Kvinnor och Ppiller är INTE mitt område alls, i den kombinationen! Däremot kan motion motverka sjukdomsbilden för framtiden. Motionen kan ge dig bättre livskvalité och den behöver inte vara avanserad. Pulsen ska uppåt, när du motionerar och du kan välja en mängd olika aktiviteter. Hur jag ställer mig till vin är en svårare, för vissa av oss kör bil eller andra fordon dagligen. En glas under helgerna eller lediga dagar tycker jag är okey.

Inga kommentarer: