10 dec. 2008

En kost bestående av medelhavskost med mycket grönsaker, frukt och olivolja samt en näve nötter om dagen skyddar hjärtat bättre än fettsnål kost. – Vår studie visar att en medelhavskost plus nötter är ett bra verktyg för att få bra blodvärden. Detta trots att dieten är rik på fett, säger Jordi Salas-Salvado, nutritionsforskare vid Rovirauniversitetet i Spanien. En förklaring kan vara att nötter innehåller höga halter av fettsyran omega 3, som bland annat har en antiinflammatorisk effekt. – Det finns tillräckliga bevis för att rekommendera en medelhavskost med nötter hellre än lågfettkost för dem som är i riskzonen för hjärtkärlsjukdom, säger Salas-Salvado.

Min Kommentar: Medelhavskosten är slående när min egen dietkost. Visserligen säger jag att det går lika bra med omga3-tillskott, om nötter och fisk inte är så självklart i din kost! Jag rekommenderar gärna min dietform med mycket grönt, några frukter och oliv eller rapsolja till proteinkällorna.

Inga kommentarer: