9 jan. 2010






Naturlig – men för snygg?

Januarinumret av australiska Marie Claire.





Oretuscherad omslagsflicka väcker debatt
Naturliga modeller i all ära – men bidrar de till sundare kroppsideal om de är typ snyggast i världen?
Det diskuteras just nu i Australien efter att en tidning har haft en oretuscherad Miss Universum på omslaget.
Debatten om omslagsflickor och deras påverkan på flickors kroppsideal och självbild har pågått länge. Efter ett decennium av size zero-modeller börjar nu pendeln slå över mot kroppar som ligger lite närmare de kroppsliga genomsnitten.
Australiska Marie Claire ville också dra sitt strå till
stacken, och bad Jennifer Hawkins, 26, fotomodell
och tidigare Miss Universum, att ställa upp på ett oretuscherat omslag.
– 'Varför inte', tänkte jag. För två år sen hade jag inte haft självförtroendet att göra det, sade Hawkins själv till Marie Claire, och ställde upp.

Bilderna som togs på henne kommer att auktioneras ut, och pengarna går till en organisation som hjälper personer med ätstörningar.

”Ett slag i ansiktet”
Men alla blev inte imponerade. Radioprogramledare Bianca Dye, 35, har själv poserat naken och oretuscherad i ett annat magasin, och drar storlek 42.
– Hur kan hon vara en kroppsförebild, när genomsnittskvinnan inte liknar henne det minsta? Det är inte konstigt att så många lider av ätstörningar, sade hon i morgontv-programmet Today.
Hon underströk vidare att hon tyckte att Hawkins var en ”trevlig flicka” och att det inte var henne personligen hon var ute efter men att ”det var något av ett slag i ansiktet för människor som mig” att se tidningen.
Marie Claires chefredaktör Jackie Frank försvarar dock sitt omslag.
– Det förvånar mig att kvinnor kritiserar varandra här – det är kvinna mot kvinna. Var finns solidariteten?
Min Kommentar: Vad som är äkta och oäkta på
en bild med en modell kan man kan knappt se.
Modellen i frågan här, har fått kritik för sitt
eget utseende och detta tycker jag inte är rätt.
Bilden är äkta enligt artikeln och då tycker
jag inte det är lämpligt med personangrepp.
Vi är alla olika.

Inga kommentarer: