24 jan. 2010











"Jag kände mig fången"
Om Sandra
Namn: Sandra Englund
Ålder: 22
Bor: Kristinehamn
Yrke: Tandsköterska-student
Längd: 163 cmStartvikt: 100 kgVikt nu: 66,3 kgMålvikt: 63 kg
Sandras tre bästa tips:
1. Tyck inte synd om dig själv, du gör det här för din egen skull!
2. Låt NEJ-rösten vinna oftare än JA-rösten när du vill äta onyttigheter.
3. Motionera! Allt blir så mycket enklare då! ... och ett kickstartstips: Börja med ett kom-igång-program i tidningen, som du följer till punkt och pricka. Då vill du aldrig sluta röra dig! Och du VILL äta nyttigare.

– Vågen pekade uppåt
Sandra Englund sprudlar och känner sig som världens lyckligaste. Hon startade med en vikt på 100 kilo, och har med hjälp av Viktklubb.se gått ned till 66,3 kilo. Efter att ha känt sig orkeslös och otymplig bestämde hon sig för att vågen inte fick annat än peka nedåt.
Sandra har alltid varit överviktig. Allt sedan tiden på lekis har hon varit större än sina kompisar. När hon gick i högstadiet vägde hon 97 kilo och skolsköterskan föreslog att hon skulle låta bli att äta godis, om hon ville gå ned i vikt. – Då bestämde jag mig för att göra det. Jag gick ned lite, och sen ännu mer genom Viktväktarna. Från och med gymnasiet och framåt har jag vägt mellan 75 och 80 kilo. Sen blev jag gravid för två år sen och jag tänkte att om det är någon gång jag får äta så är det nu.
Det är ett misstag hon aldrig tänker göra om. Under de sista månaderna av hennes graviditet slutade hon helt att väga sig. – Då stod vågen på 115 kilo. Jag ville inte se vad som mer kunde hända med min vikt. Visserligen hade jag lagt på mig mycket vätska men självklart var det för mycket av allt annat också.
Orken sprudlar
Två månader efter förlossningen vägde Sandra 100 kilo. – Jag kände mig fången i min egen kropp. Jag kunde inte alls röra mig som jag ville, och jag kände mig som världens tröttaste människa. Under det första halvåret med min dotter Ella ansträngde jag mig inte för att gå ner i vikt, men lite försvann ändå. När jag efter cirka ett halvår efter förlossningen vägde 83 kilo såg jag Martin Lidbergs Powerwalkprogram i Aftonbladets Kropp & Hälsa, tänkte jag att det var något jag ville följa! Jag följde det slaviskt i fyra veckors tid och gick ner 5 kilo. Jag blev superpeppad och ville fortsätta minska. Jag skrev in mig på viktklubb med en startvikt på 78 kilo och har med hjälp av att följa min kalorinivå och massor av pepp från andra medlemmar lyckats gått ner till 66,3 kilo. Orken sprudlar och jag är världens lyckligaste!

"Med Viktklubb får jag äta"
Innan Viktklubb.se var alla Sandras kvällar i veckan ”soff-mys-kvällar”, där hon myste till det med något gott att äta. Det blev inte mycket motion och hon åt alldeles för stora portioner mat och onyttigheter. – Idag kan jag leka mer rörligt med min dotter utan att tycka att det är ansträngande. Jag är gladare och känner mig snygg! Jag svettas inte alls lika mycket som förr, och jag ser positivt på framtiden. Om jag ska vara ärlig så har detta inte varit jobbigt. Det har gått mycket lättare än vad jag hade trott. Visst har man varit sugen på godis ibland, men med Viktklubb får jag ju äta. Då kan man köpa lite istället och räkna med det i sin dagskonsumtion.
Idag är hon en mer positiv tjej som rör sig mycket och känner att hon har mer energi än vad hon kan göra av med alla gånger. Viktklubb har hjälpt henne att inse att ingen annan kan ta henne dit hon vill. – Det är bara jag som kan styra över de val jag gör. Jag har fått lära mig att jag kan äta något onyttigt om jag vill, men då får jag dra ner någon annan stans. Oftast undrar jag nu om jag verkligen behöver den där bullen eller chokladen. Visst ibland behöver jag den verkligen, men oftast är det inte ens värt det. Jag brukar tänka på något Dr. Phil sa. Oavsett om du väljer att gå ner i vikt, eller att fortsätta ditt gamla levnadsmönster detta år, så kommer året gå förbi dig, dag efter dag. Du kan välja om du vill ta det här året till att komma dit du vill, eller om du bara ska låta det passera utan att bry dig.
Min Kommentar: En härlig historia! Vägen till en normalvikt
kan vara tuff, men med rätt hjälp och inspiration går det mesta.
Vad, när och hur du kan äta kan du även fråga mig.
Du ska inte leva på ett minimalt intag av kost, utan du
kommer att lära dig hur du kan äta dig mätt utan
att gå upp i vikt. Fråga på, för frågan är fri.
Du som vill ha ett personligt stöd under tiden
du går ner i vikt via mejl/telefon/sms hör
av dig..

Inga kommentarer: