8 jan. 2010

Frossa dig i form

viktväktarmetoden ProPoints.

Ny metod låter dig äta hur mycket frukt du vill
Har byxorna krympt under helgerna?
Lugn, det finns hjälp. Nu kan du frossa i filé – och äta hur mycket frukt och grönsaker du vill.
Många, inklusive jag själv, har ätit gott under jul och nyår. För gott – och för mycket.
Den nya, designade julklappsvågen la också, alldeles av sig själv, på några extra kilon – hur nu det gick till.

Aldrig är det så många som vill byta till nya, sundare vanor som just nu. Då passar förstås klassiska Viktväktarna på att lansera sitt nya viktminskningsprogram, ProPoints.
Det var tio år sedan sist – när Points-programmet lanserades.
– Det har vi utvecklat. Nu handlar det inte bara om kalorier och fett, som ju blir ganska trubbigt, säger Karin Nileskog, kost- och utbildningsansvarig på Viktväktarna.

Bäst: oxfilé
–Numera vet man ju att kroppen tar upp och bearbetar energin från olika näringsämnen på olika sätt, därför bygger vår nya formel på såväl protein och kolhydrater som fett och fibrer. Maten får olika värde beroende på från vilket område den mesta energin kommer ifrån.
De bästa valen, som innehåller mycket protein eller fiber, är grönmarkerade – exempelvis kyckling-, fläsk- och oxfilé.

Enligt det nya programmet kan du äta dubbelt så mycket kycklingfilé som lår eller klubba.
– Det beror på att det mesta av energin i filén kommer från protein, medan det i kycklingklubban kommer från fett, säger Karin Nileskog.
En annan glad nyhet är att du kan äta hur mycket frukt, bär och grönsaker du vill.
– Enda undantagen är avokado, ärtor och majs, säger Karin Nileskog.

”Jag får äta mer nu”
Liselotte Ahlfeldt, 56, viktväktare i Landskrona, har provat det nya programmet i fem veckor och är helnöjd.
– Jag får äta mer nu. Pasta kan du i princip äta fritt och för mig som är så förtjust i pasta passar det perfekt. Likadant med frukten, jag äter gärna några frukter varje dag.
Totalt sedan september har hon gått ned 10,8 kilo – varav 2,8 under de fem veckorna med ProPoints.
Dagen före nyårsafton nådde hon sin målvikt, 79 kilo.
– Nu ska jag fortsätta för att hålla den vikten, säger Liselotte.

Min Kommentar: Kommer inom kort

Inga kommentarer: