26 dec. 2007

Varför strongman, Rickard?

Mitt svar är ganska enkelt! Varken SHIF eller Styrkelyftförbundet hade en plats till mig. Skulle jag gå till den ena eller andra fick jag ändra på mina träningsmetoder!
Dessutom är det ju så här, att mitt rekord i kronlyft på 320 kg är inget som kommer att hålla i längden. Jag har lyft denna vikt 2 ggr, men jag håller mig till vikt upp till 300 kg. I år 2007 är mitt rekord bara på 290 kg! Att förbättra sitt lyft med ett par kilo per år, är ett utmärkt sätt att tävla med sig själv!

Strongman är dessutom inget fast begrepp. Då menar jag att marklyft, bänkpress och andra grenar kan se så olika ut. Mitt speciella kronlyft är just mitt sätt att lyfta på. Mitt rörelsehinder ställer till det en del, när det gäller att hitta rätt grenar! Jag vägde 60 kg när jag gjorde kronlyftet på 320kg! Jämfört med en strongman utan handikapp så tar han 1 ton i samma gren!

Min träning ser annolundare ut. Jag kan lyfta reps på 260X3 eller köra 280X2 kg. Dessutom ser dessa lyft till, att jag blir starkare i rygg, knä, axlar, armar! Vilket är positivt när jag ska ut genom dörrar och andra ting med min rullator!

Inga kommentarer: