21 dec. 2007

Handikappade barn och habilitering

Min handikappade son måste träna! Men ibland vill han inte! Dels för andra i hans närhet inte gör det och dels för han måste åka till habiliteringen ofta! Hur kan jag förklara hans habilitering på bästa sätt?

Min kommentar: Barn med handikapp/rörelsehinder måste i en tidig ålder åka till habilitering/läkare och sjukhus! Detta gör att habilieringen ses som ett måste! I deras ögon kan ett negativt möte med ovanstående få ytterligare negativ inställning! Du som förälder har en uppgift och den uppgiften är att framhålla en positiv inställning till sin sons träning.
Du ska inte använda habiliteringen som "ett måste", utan använd förklaringen att hans handikapp förbättras genom träningen! Själv hade jag väldigt svårt att förstå, men då gjorde habiliteringen något som förändrade min inställning helt! Dom tog dit en äldre kille i rullstol som var en av Sveriges främsta på 100 meter rullstol och sedan dess har jag mer eller mindre tränat som habiliteringsplanen sagt! Det är även viktigt att barn får leka runt om din son/med din son, så hans personlighet utvecklas. Behandla honom som ett vanligt barn och dadda inte med honom!

Inga kommentarer: