25 feb. 2009

VARNING FÖR DETTA TILLSKOTTET!!

Läkemedelsverket varnar för kosttillskott

Medlet kan leda till döden
Läkemedelsverket varnar för det örtbaserade kosttillskottet Fortodol som sålts i Sverige sedan 2004. Medlet har visat sig innehålla läkemedelssubstansen nimesulid och misstänks ligga bakom dödsfall och fall av leversvikt i Sverige och Norge. Minst 240 000 burkar med sammanlagt 24 miljoner kapslar uppges ha sålts i de båda länderna sedan 2004, skriver Läkemedelsverket.
”De som tar Fortodol ska omedelbart sluta. Om man har symtom som dålig aptit, illamående, kräkningar, buksmärta, trötthet, mörk urin eller gulfärgad hud, bör man kontakta sjukvården för att undersöka sin lever”, skriver Barbro Gerdén, läkare på Läkemedelsverket i ett pressmeddelande.

Fortodol uppges hjälpa mot ledbesvär, muskelbesvär och huvudvärk.
Läkemedelsverket uppger att de fått kännedom om fyra fall av leverpåverkan hos svenska patienter som tagit Fortodol. I ett av dessa fall fick patienten leversvikt och avled. Från Norge kommer uppgifter om sammanlagt fem liknande fall, varav ett dödsfall.

Fortodol innehåller, enligt tillverkaren, gurkmeja och aminosyran fenylalanin. Läkemedelsverket hittade nimesulid i två av nio analyserade burkar. I de EU-länder där nimesulid är godkänt rekommenderas maximalt 30 doser. Fortodol har sålts i förpackningar om 100 kapslar.
– Risken finns att människor tagit medlet under längre perioder, säger Per Claeson, apotekare på verket.

Min Kommentar: Har du detta tillskott så sluta att använda det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att även du går ut och varnar för detta! Åt en hel del för ett år sedan, men slutade, äter nu MENODOL RELIV även detta ett kostillskott mot smärta, vet du ev. något om detta?
Mvh. Allan/Levi Huskvarna
scorpiocce@yahoo.se

Anonym sa...

Fast hallå

Hur stort är problemet egentligen? 20 miljoner dagsdoser och 4 rapporterade biverkningar...

Vilka läkemedel skulle kunna säga det??

Visst är det för jävligt men dom som har produkten verkar ju ta det på allvar och så.

Jag tänker fortsätter äta Fortodol och hoppas att den snrt kommer ut på marknaden igen. Jag har gjort det i flera år mår utmärkt och slipper min värk.

Rickard sa...

Hej Allan! Jag måste göra dig lite besviken, men jag kan inget om kosttillskottet du frågar om.
Även om jag samtidigt vill påtala att det finns miljoner tillskott i världen och fler och fler märken dyker upp, så finns det ingen möjlighet att se till att läsa på och hjälpa er alla.

Till Anonym vill jag säga att jag läste att vissa burkar har blivit tilldelade ett ämne som heter
nimesulid som kunde ge dessa skador. För att inte fler ska skadas i onödan kommer läkemedelsverket med en varning.
Du har helt klart ett eget samvete och får göra hur du vill!