16 feb. 2009

Britt, 85, tränarmed Nintendo Wii (Foto kommer inom kort)


”Motiverar äldre att vara fysiskt aktiva på nytt sätt”
Pensionärerna som besöker Seniorum i Malmö tränar inte bara gymnastik – nu får också de som vill spela Wii Sports, ett tv-spel som styrs av kroppsrörelser.
– Det var roligt, men jag blev trött i armarna, säger Britt Olsson, 85, efter att ha gått en boxningsrond.
Gerda Runosson, 84, ser nöjd ut när hon spelar tv-spelsbowling med Anita, Doris och Svea. Hon får strike vid första försöket.

De äldre som kommer för att gympa och umgås på Rosengårds vårdcentral i Malmö har nu även möjlighet att spela Nintendos Wii Sports, ett spel som man styr med sina egna kroppsrörelser.
– Det motiverar äldre att vara fysiskt aktiva på ett helt annat sätt än jag är van vid, säger sjukgymnast Aleksandra Cavic.
Tränar koordination

Även på andra håll i landet får de äldre möjlighet att spela tv-spel som träning. På Höglandssjukhuset i Nässjö används Wii sport av neurologiskt skadade på rehabiliteringen. På det viset tränar de rörlighet, balans och koordinationsförmåga.
– Rörelseglädjen blir lite speciell. Det finns ett tävlingsmoment och ett socialt moment, säger sjukgymnast Maria Sahlin.

Stort i Japan
I Japan, till exempel, är tv-spel för äldre redan stort.
– Den typiska målgruppen måste inte vara tonåringar, säger universitetslektor Per Backlund vid Högskolan i Skövde.

Min kommentar: Jag trodde aldrig att jag själv skulle skriva dessa följande rader i mitt liv, men nu kommer jag att föreslå er alla, att ta tag i motionsbiten i ditt liv! Hjärta och hjärnan behöver stimulans i medelåldern upp till de ljuva åren i livet!
Även om ert rörrelsemönster inte är på TOPP, så ta vad du haver och använd det du kan.

Vad ska du då äta? Jo, små förändringar i kosten. Börja med fisk - gärna makrill på en grovmacka varje dag! Kyckling, kalkon, anka, struts, ägg och massor av grönsaker i olika mixar gör susen för kroppen oavsett ålder. Fetter från olivolja, rapsolja, linfröolja kan skvättas på
salladen eller den grova mackan och vips så får du en bra start på resten av ditt liv.

Inga kommentarer: