23 maj 2010

”Jag sprang ifrån depressionen”
När Charlotta Lindén, 43, separerade från mannen hon levt med i 20 år brast allt.
För att orka ta sig ur mörkret började hon springa.



– Stressen minskade när jag tog kontroll över min kropp. Jag sprang ifrån den där tunga våta koftan, säger Charlotta.
Julafton 2005 vändes livet upp och ner för Charlotta Lindén. Hennes förhållande tog plötsligt slut och mannen hon hade levt ihop med i 20 år försvann ur hennes liv. Med sig tog han Charlottas trygghet och livsglädje.
– Det var som att åka ner i ett svart hål. Alla väggar runt mig föll ihop. Jag fick ett otroligt adrenalinpåslag och rasade i vikt.

Tog kontroll över sin kropp
Charlotta fick ingen ro och var konstant stressad. På något sätt lyckades hon samla sina sista krafter till att få tag på en bra terapeut och med hjälp av sömnpiller kunde hon börja sova igen.
– Jag höll på att gå sönder. När han som hade varit mitt stöd i livet försvann behövde jag stöd av någon annan. Det var ren överlevnadsinstinkt som blev drivkraften. Jag ville leva.
Efter några månader började hon må bättre och kunde sova utan tabletter igen. Mycket tack vare att hon parallellt med samtalen hade börjat springa.
– Det var ett sätt att ta kontroll över min kropp och rastlösheten. Den stund man springer är man fri från det som gör ont. Jag fokuserade på andningen och naturen omkring mig. Det var som att springa ifrån den där tunga våta koftan jag gick omkring med. Steg för steg. Efteråt fylldes jag av en lugn skön känsla.

Charlotta sprang minst tre gånger i veckan. Det var befriande att vara utomhus, eftersom hon inte riktigt kunde styra över sina känslor. När som helst kunde tårarna komma.

Blir glad av att träna
Före separationen var Charlotta en träningsperiodare som så många andra. Undanflykterna kunde bli många. Men depressionen förändrade hennes syn på träning. I dag tränar hon tre till fyra gånger i veckan. Det blir löpning, styrketräning, ridning och kajakpaddling när säsongen kommer i gång. Men när Charlotta får höra att hon är ”duktig” eller ”hurtig” slår hon bakut.
– Jag tycker att det är ett privilegium att jag har en kropp som fungerar. Jag tränar för att jag vill och för att jag blir glad av det. Nu mår bra jag igen och har en ny kärlek. Ibland kan jag faktiskt fnissa lite och tacka separationen för min nya livsstil.

Min Kommentar: Det är bra med träning av olika slag under
perioder i livet. Efter en förändring där man förlorat en
kärlek eller annan person, så finns det bara en väg - uppåt!

Jag ställer upp med att hjälpa dig, som läser detta just nu.
Information om var du ringer/skriver finns på höger sida bloggen.


Inga kommentarer: