16 okt. 2009








Fick sparken – var för tjock

Annonsen som orsakade debatten.
"De är skyldiga amerikanska kvinnor en ursäkt"
Den retucherade annonsen för Ralph Lauren har skapat rabalder över hela världen.
Modellens midja är smalare än hennes huvud.
Nu avslöjar Filippa Hamilton att hon fått sparken från Ralph Lauren – hon var "för stor".
Hon blev uppsagd i april eftersom hon "inte levde upp till kraven i sitt kontakt".
– De gav mig sparken eftersom de sa att jag var överviktig och inte passade i deras kläder längre, säger hon till Daily News.
Hamilton är 178 centimeter lång, väger 54,4 kilo och drar storlek 32 i kläder.

Getingmidja och jättehuvud
Bilden på en otäckt smal och oproportionerlig Hamilton upprörde en hel modevärld i förra veckan.
Företaget säger att den retucherade bilden ""av misstag" råkade användas i Japan förra veckan. "Det var inte den godkända bilden som användes i USA. Vi tar på oss hela ansvaret. Det här felet har absolut ingenting med vår relation med Filippa Hamilton att göra", skriver de i ett uttalande.
– Jag blev chockad när jag såg den där supersmala tjejen med mitt ansikte. Det är väldigt sorgligt, jag trodde inte att Ralph Lauren skulle göra något sådant.

Kallas "hälsosam"
Ralph Lauren skickade i tisdags ut ett pressmedddelande där de skriver att "Filippa är en vacker och hälsosam kvinna" men att deras samarbete avslutats eftersom "hon inte klarade av att leva upp till kravet i sitt kontrakt".
Hamilton säger i NBC News att uttalandet sårade henne.
Anledningen till Filippa Hamilton nu talar ut är att hon säger att hon inte vill att unga kvinnor ska tro att det är naturligt att se utmärglad ut.
– Jag tycker att de (Ralph Lauren) är skyldiga de amerikanska kvinnorna en stor ursäkt. Jag är väldigt stolt över hur jag ser ut, och jag tror att en förebild ska se hälsosam ut.
Min Kommentar: Kosten gör människan! I hela världen finns
flickor/kvinnor i alla åldrar som vill se ut som en modell.
Jakten på viktnedgång blir som en besatthet och bilder som
denna i tidningar gör inte saken bättre!
Utan kost blir du sjuk oftare. Du får dåligt skydd mot infektioner.
Bilderna i tidningar är oftas omgjorda i datorn. Smal och hälsosam
skriver tidningarna stup i kvarten, men sanningen är mer obehagligt
än vad alla tror.

Inga kommentarer: