15 sep. 2009







Hitta motivationen – med hjälp av ”Carro”


Så lyckades världsstjärnan bryta trenden
Tappat glöden i träningen? Bara lugn, nu avslöjar Carolina Klüft hur du hittar motivationen igen.
– Jag hade kunnat gått runt och varit bitter eller lagt av, säger friidrottsstjärnan.
Hon dominerade damernas sjukamp fullständigt under några år och vann allt som gick. EM-, VM-, och OS-gulden staplades på hög. Efter sitt tredje VM-guld 2007, hennes sjunde guldmedalj i stora mästerskap, tröt dock lusten.
– Jag tror testade alla sätt och fortsatte ett tag. Men när man kämpat utan att det hjälper kommer man fram till en punkt där det tar stopp. Känner man inte glädjen måste man bryta trenden, säger Klüft.

Byte gren – hittade laddningen
”Carro” började istället med längdhopp och tresteg – ett drag som överraskade alla. Men grenbytet gjorde henne gott.
– Vips hade jag massvis av motivation. Nu känner jag ”jäklar vad kul” när jag ska träna, då tycker man direkt det är skönt fast det kan vara fysiskt jobbigt, säger hon.
”Ibland måste man nå botten”
Trots att Klüft ådrog sig en allvarlig stressfraktur i början av året fortsätter hon satsningen på de nya grenarna. Humöret är på topp, även om hon är tillbaka i full träning om ett halvår.
– Det är viktigt med långsiktighet, plus att man känner motivation och hunger. Har man inte det kan man lika gärna lägga av. Ibland måste man nå botten innan man inser hur kul det är, säger hon.
Min Kommentar: KOmmer inom kort

Inga kommentarer: