8 sep. 2009







Carolina Gynning hyllar bantningspiller i sin nya bok: Borde släppas fritt
Carolina Gynning har rasat i vikt tack vare Reductil, ett receptbelagt läkemedel för gravt överviktiga
.



Det avslöjar hon i nya boken ”Ego woman”.
– Läkemedlet borde släppas fritt för alla, säger Carolina Gynning till Nöjesbladet.
På bara fyra år har Carolina Gynning gjort en radikal karriärresa. Skandalblondinen som vann ”Big Brother” 2005 har ersatts med en rutinerad tv-programledare som säljer sin egen konst och lanserar parfym.
Men det är inte bara karriären som har genomgått en transformering. 2007 plockade Gynning ut silikoninläggen och i takt med tv-jobben har hon krympt åtskilliga klädstorlekar.

BMI över 30
I kommande boken ”Ego woman”, uppföljaren till ”Ego girl”, avslöjar Carolina Gynning att den kraftiga viktnedgången beror på Reductil, ett receptbelagt läkemedel mot fetma. Den skrivs endast ut till personer med ett BMI över 30, men tv-stjärnan fick ändå tag på medicinen via en utländsk internetsida.
– Jag tänker inte hymla. Att vara smal är viktigt för mig. Under månaderna som jag testade tabletterna rasade jag i vikt. Som modell måste du vara smal och jag gillar att vara tajt i kroppen. Jag mår inte bra när magen väller ut och röven hänger, säger hon.
”Fick inga biverkningar”
Läkarkåren har ännu inte undersökt Reductils eventuella biverkningar hos personer med BMI under 30. Men Gynning ifrågasätter ändå varför endast gravt överviktiga får tillgång till läkemedlet.
– Jag använder den inte i dag, men när jag gjorde det fick jag inga som helst biverkningar. Detta borde släppas fritt för alla. Om människor med irriterande trivselkilon använder Reductil kan övervikten bromsas i ett tidigt stadium. Då behöver inte problemet landa i fetma eller diabetes typ två.

Bråk med Blondinbella
Under det gångna året har Carolina Gynning bloggat om jakten på drömkroppen och delat med sig av ”skinny tips” till sina läsare. Inläggen har fått bloggerskan Blondinbella att ifrågasätta Gynnings roll som förebild för unga tjejer.
Själv förstår hon inte kritiken.
– Jag är åtminstone ärlig och erkänner att jag kämpar med min vikt, liksom många andra. Jag är ingen fejkad förebild. Jag är knäpp, snäll, galen, glad och smart, det är sådan jag är. Att somliga av mina läsare lider av ätstörningar har inget med min blogg att göra. Ätstörningar får man av andra orsaker. Jag vet vad jag talar om eftersom jag själv har lidit av bulimi.
Min Kommentar: Alla har rätt att tycka och tänka vad vi vill! Jag blir
ganska arg då det gäller uttalande om något som bantningspiller.
Visst fungerar dessa för vissa och andra för men så det är bortkastade pengar.
Dyra är dom också och för pengarna kan man sätta ihop en kostplan som
gör viktnedgången på ett naturligare sätt.
Jag förstår Caroline på ett sätt, men måste tyvärr säga att det inte var det
smartaste du gjort i år. Hoppas du tar min kritik på ett bra sätt, för jag
gillar vad du gör annars.

Inga kommentarer: