19 jan. 2009








Wanja, 72, är starkare än någonsin


Hon är 72 år, men gör flera armhävningar än du. Wanja Sjödin blir bara starkare med åren.
– Man behöver inte lösa korsord bara för att man är pensionär, säger hon.
När Wanja Sjödin från Gävle var 46 år gammal började hon springa maraton. När hon skadade foten riktade hon blickarna mot ett närbeläget gym.
– Det var mycket roligt. Jag tränar främst för att det är kul. Men samtidigt ökar jag i styrka. För några
månader sedan gjorde jag 55 armhävningar, nu gör jag 60, säger Wanja.
Många har ifrågasatt att en pensionär tränar hårt på gym. Bland andra Wanjas man.
– Han ringde själv till gymmet och frågade och det kunde vara farligt att jag tränade. Men det var det så klart inte.
I dag tränar Wanja sex dagar i veckan.
– Man behöver inte sitta hemma och lösa korsord bara för att man är pensionär.
Hon tycker att man inte ska vara rädd för att be om personlig rådgivning.
– Det är många redskap som kan vara svåra att behärska, säger hon.
Min Kommentar: När jag tittade på Wanja så kan jag ärligt säga att
hon ser inte en dag över 50! Jag tycker vi kan ha denna dam som förebild
när vi börjar komma upp i åldern! Träning och rätt kost kan man komma
långt med. Här har vi ett strålande bevis!

Inga kommentarer: