5 jan. 2009

Faktan kommer från kostdoktorns blogg 5 jan:

“Isodieten”, nya bantningen från Paulún, innehåller mindre kolhydrater än tidigare. Men också minimjölk och lightyoghurt. Eftersom de inte vågat ta steget fullt ut riskerar man att behöva gå hungrig för att minska i vikt.
Isodieten
Isodieten beskrivs som “den optimala dieten”, en “säker och effektiv” lågkolhydratdiet. Tanken är att en exakt fördelning på 33% kolhydrater, 33% fett och 33% protein skall vara extra bra.
Man kopierar delvis den amerikanska “Zone”-dieten (med fördelningen 40/30/30). Zone-dieten gav sämst viktnedgång i den största studien den var med i. Nu lär isodieten ändå vara bättre än gamla fettsnåla tallriksmodellsråd. De senare har dålig/obefintlig effekt för långsiktig viktnedgång.
Problemet med isodieten är att man inte vågat ta steget fullt ut. Ett stort antal studier på senare år visar att lågkolhydratkost (även i fri mängd) är den effektivaste metoden att gå ner i vikt.
Men i isodieten har man bara dragit ner kolhydratmängden till 33%. Kanske är det därför man också måste rekommendera halvsvält - max 1600 kalorier dagligen.

Min Kommentar: Det råder krig mellan Paulun och kostdoktorn! Problemet är fortfarande
samma, som jag nämnt innan i min blogg. En diet har sina vinnare, medan andra måste söka sig vidare till ett bättre alternativ. Atkins, GI-metoden, LCHF fungerar för vissa!
Jag ber att Paulun och kostdoktorn börjar ägna er mer åt att hjälpa än
att kritisera varandras diet. Jag gjorde så, en gång men jag lärde mig snabbt att
alla är vi så olika!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rickard!

Jag håller med dig egentligen. Problemet som jag ser det är att Paulún flera gånger per månad uttalar sig i media / böcker om hur jättefarligt det är att minska på kolhydraterna i kosten. Något han har ytterst lite eller obefintligt stöd för i vetenskapen.

Där känner jag ett behov av rättning.

När det gäller Paulúns GI-kost tror jag den kan vara utmärkt för friska smala tränande personer. Den är bara inte optimal för de som vill göra allt de kan för viktnedgång / blodsockerkontroll.

Jag tvivlar starkt på att isodieten långsiktigt är någon förbättring från Paulúns tidigare GI-tankar. Men kortsiktigt lär man gå ner mer av kaloriunderskottet + att boken har diverse recept och menyer. Så kanske kan den passa vissa.

Rickard sa...

Tack för ditt inlägg.
Jag tycker du har all rätt att tala om vad du tycker.
Ibland kan jag inte förstå mig på Pauluns uttalande att viss kost är "farligare"!

Jag tror på olika dieter till olika personer och hoppas vi kan hitta en bra sammansatt kost till de som har fetma och diabetes.

LCHF-kosten ser
bra ut och jag hoppas att den håller, även på längre sikt.

Vi vet mycket väl att fett ihop med olika proteinkällor ger viktnedgång!

Doc nämner också något viktigt, att GI-kosten är bra till friska
och tränade personer.
Tack åter igen för ditt inlägg

Rickard