25 aug. 2009









’Bantningspillret kan missbrukas’

Har funnits receptfritt i Sverige sedan slutet av april.

behöver inte banta Nu säger Alexandra ”Kissie” Nilsson att hon är snällare mot sig själv. Ibland ”svullar” hon på McDonalds. ”Men om jag gick upp i vikt så skulle jag se till att ta bort extrakilona”, säger hon.

Läkemedelsverket backar – efter kritik mot receptfria Alli
Bantningspillret Alli är en försäljningssuccé.
Trots att läkemedlet är avsett för kraftigt överviktiga personer över 18 säljs det till smala tonåringar.

Nu får Läkemedelsverket hård kritik för att medlet släpps fritt.
– Det kan hända att det var ett felaktigt beslut, säger Lars Forslund på Läkemedelsverket.
På bara fyra månader har det nya receptfria Alli sålts för 25 miljoner kronor – eller 4,7 miljoner doser. Läkemedlet är avsett för personer som har fyllt 18 år och har ett BMI över 28.
Ingen vet hur läkemedlet påverkar normal- eller underviktiga personer. Men enligt de experter som Aftonbladet talat med är en förväntad utgång att de blir undernärda och uttorkade.
Ätstörningspatienter

Claes Norring, som är docent och psykolog på Stockholms centrum för ätstörningar, menar att Alli kan missbrukas av i princip alla personer med ätstörningar.
– De vet att detta är ett bantningspreparat som de inte behöver ett recept för. Det räcker. Vi är rädda för att detta ska få allvarliga konsekvenser, säger han.
Enligt Anna-Maria af Sandeberg, chef för Stockholms centrum för ätstörningar, brukar det dröja ett halvår innan ett nytt medel slår igenom hos ätstörningspatienterna.
– Vi måste se upp. Jag tycker absolut inte att det ska vara receptfritt, säger hon.
”Måste göra något”
På Läkemedelsverket är man medveten om risken för missbruk:
– Om det här börjar förekomma i tillräcklig grad bland unga människor och framför allt unga flickor börjar misshandla sig själva så måste vi göra något, säger läkaren Lars Forslund.
Skulle du låta din
normalviktiga dotter använda tabletterna?
– Nej, det skulle jag verkligen inte vilja. Är du inte överviktig så får du bara riskerna.
Min Kommentar: Jag och kostdoktorn har konstaterat
för ett bra tag sedan att detta piller är ingen höjdare för
varken vikten eller psyket. Pillert ger dig även besvär,
som jag skämtar om, att det är skitbra! Du får helt enkelt
diarré..

Inga kommentarer: