14 apr. 2010

Slipp din PMS!
Grinig, spänd, uppblåst?



PMS kan förvandla vardagen till en otäck berg- och-dalbana. Men hjälp finns! Här är maten, motionen, medicinen och alternativen som kan lindra dina besvär.
Ett mer balanserat liv är den bästa hjälpen mot PMS, menar Sanna Ehdin, immunolog och författare till ”Sannas matbok – för den självläkande människan”.
– Jag hade ofta PMS innan jag ändrade kost och livsstil för sexton år sen. Verkligen jobbigt, med molande värk och tungt humör. Nu har jag det kanske en gång per år, när jag är trött och min arbetspress stor, berättar Sanna.

Vi är inte maskiner utan själsliga varelser med behov, poängterar hon. PMS förvärras av att vi kör över oss själva. Att bli mer lyhörd för kroppen är ofta till stor hjälp.
– Hormonellt blir man känsligare och mer introvert precis före mens. Då ska man kanske inte springa en mil eller förvänta sig topprestationer på jobbet. Forskning visar att idrottskvinnor som följer sin menscykel och tränar hårt två veckor efter mens och mindre två veckor innan presterar bättre, säger Sanna.


– Att kraftigt minska eller ta bort snabba kolhydrater och äta bra fetter hjälpte mig, forsätter Sanna. Omega 3-fettsyror äter jag varje dag. Jag varvar en tesked kallpressad linfröolja med omega 3-kapslar.
Det finns även en koppling mellan kost, svampinfektioner och PMS. De har många gemensamma symptom.
– Mjöl och vitt socker i kombination med stress och penicillinkurer leder lätt till överväxt av jästsvampar i kroppen. Det kan trigga och förvärra PMS och är nog vanligare än vi insett.


Min Kommentar: Lite tips till mina kvinnliga läsare.
Har du ett eget tips, så kommentera gärna!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så passande, tant är just påväg att bli ett mensmonster! man kanske ska prova om det går att ändra de värsta med ändrad kost, man har ju inte direkt något att förlora!

Crixan

Mia sa...

Pms är hormonella problem, finns bot för de. Tur man själv inte har dom problem hahaha.