30 apr. 2010

Motsatsen till anorexi
Har du hört talas om fatorexi - motsatsen till anorexi?


Personer med fatorexi ser sig själva som smala trots att de egentligen är överviktiga.
Precis som anorektiker inte kan se hur smala de är när de ser sig själv i spegeln, så kan de med fatorexia inte se hur stora de verkligen är. I stället för att låtsas äta mycket, som anorektiker ofta gör för att lura omgivningen, så stoppar en person med fatorexi i sig mindre när andra människor är i närheten och äter mer när ingen ser.
– När jag tittade i spegeln såg jag ett attraktivt ansikte, med oklanderlig makeup och perfekt hår. Jag hade alltid välvårdade naglar, bar vackra skor och valde mina kläder noga. Men jag tittade bara i små handspeglar i stället för helkroppsspeglar och hade undvikit att väga mig under en längre tid, säger Sara Bird från England till Daily mail.

Kom som en chock
Sara Bird visste att hon inte var supersmal, men såg inte sig själv som överviktig. Efter en läkarundersökning förstod hon att något var fel. Vågen visade att hon vägde över 100 kilo.
– Du är fet, sa doktorn rakt ut.
Sara förstår om det låter konstigt att hon inte såg det själv. Men det kom som en total chock. Hon var beroende av stora mängder mat, men hade jojobantat i hela sitt liv, klätt sig i bylsiga kläder och klippt bort storlekslapparna i ren förnekelse.
– Mina symptom var motsatsen till anorexi, jag hade fatorexi, en term som jag myntade för att beskriva vad jag kände att mitt tillstånd var.

Resultat av jojobantning
Hon började söka efter svar på varför vissa människor inte ser att de är feta och kom fram till att det är ett resultat av jojobantning. Om man har gått ner i vikt tre, fyra gånger så återgår man oftast till att gå upp i vikt igen. Trots att man fortfarande är överviktig, ser man sig själv som smalare.

Sara fann att hon inte var den enda som led av tillståndet och har nu skrivit en bok och startat en hemsida, www.fatorexia.com.
– Att bli medveten om att du har fatorexi kan förändra ditt liv. Inte för att jag har kommit fram till en magisk formel som gör folk smala, men genom att erkänna det för sig själv kan man ändra de beteenden som gör att man ökar i vikt.

Min Kommentar: Har du som läser ingen att vända dig till, så
skriv ring till mig. Det är ett stort steg, men tar du det så kommer
din sitaussion att bli bättre inom ett år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skumt att folk ska höra av sig till dig, tror dom bör rådfråga läkare först och riktiga dietister.

Rickard sa...

Helt klart de ska genomgå en läkareundersökning!

Du verkar inte veta hur dietister jobbar, vilket ger dig för lite
läge att kritisera mig!

Dagens sätt att ta hand om de som behöver hjälp med kost och träning är skandalartad.

Innan du skriver ett inlägg nästa gång, så ta reda på vad du egentligen vill säga.

Anna sa...

Svar till Anonym:

Hade inte sådana vänliga själar som Rickard funnits, som hade vi andra inte haft hjälp alls..