16 juni 2008

Vad är bra kolhydrater?

Min kommentar: qiunoa, bönor, linser, havregryn, frukt, bär och grönt! Grovt bröd, All Bran flingor, bovete! Dessa är mina favoriter. Fullkornsprodukter! Bland frukten har vi sharonfrukten som ihop med vattenmelonen blir som godis för den söta smaken!
Sträva alltid efter långsamma kolhydrater! Den enda gången du bör äta snabba kolhydrater är direkt efter tränings pass! Titta dig inte blind på GI-tabellerna, för dom berättar bara en fakta och inte helheten i din kost!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rickard.
Har läst i din blogg och ser hur du råder människor till det ena och det andra.
Däremot så förstår jag inte alls vilka underlag du har för allt.

Jag åt enligt GI i ca 1 år. Tappade ca 5 kilo i vikt men mina värden blev usla. Tillslut sa kroppen ifrån och hjärnan likaså. Trots varierad kost och rejält med motion.

Istället började dundra i mig energi iform av 6 mål om dagen. 3 huvudmål på ca 500 kcal och tre mellanmål på 300 kcal. Måltiderna var helt normalkost + ett glas mjölk. Mellanmålen var energidrycker jag köpte på apoteket innehållande ca 15 g prot, 40 g kolhydrater (iform av gluckor och sackaros vilket är så snabbt det kan bli) och 12 gram fett. Då rasade jag i vikt. Med några vardagspromenader så gick jag ner 10 kilo på ett par månader och höll mig där stadigt. Kan tillägga äatt jag är tjej på 25 år och är 170 cm lång vilket innebär att kcal intaget är helt normalt och aboslut inte i underkant.

Hur skulle du förklara detta?

Rickard sa...

Anonym - Du har vald en diet du inte kunde bemästra. Din kropp körde slut p.g.a för lite näring.

Jag blir lite arg, för på nätet finns det ruskigt många GI-metoder, men allt för många av dessa presenterar felaktiga fakta och vill även du utesluter vissa produkter helt.

Dieten har varit allt annat än just för dig. Många böcker/nätsidor tar ingen hänsyn till att vi alla är olika.

För att du ska kunna gå ner i vikt på säkert sätt, måste din kropp ha rätt bränsle. Din kropp sa nej till den GI-kost du valde och sa ja istället till 6 mål om dagen.
Jag undrar vad du åt egentligen, när du tappade 5 kilo.

Mina råd är baserade på ålder, vikt, ändamål. Intaget av kolhydrater är olika dag för dag beroende på aktiviet plus att de flesta klienter har hjälp via mejl eller msn. Jag har alltid en faktabas om en klient.
Vi är så olika, så alla kan inte gå på en och samma diet.

Fem- Sex mål om dagen är alltid min målsättning för mina klienter!

Du förstår inte vilka underlag jag har??
Den fakta en klient ger mig, plus att jag följer klienten mer än 6 månader framåt.


Rickard