31 jan. 2010








Obamas döttrar fick gå på diet
Michelle Obama satte sina döttrar på diet.
Med mindre snabbmat och mer frukt gick flickorna ner i vikt.



– Jag var tvungen att leda vår familj i en ny rikting, säger hon.
President Barack Obamas fru Michelle har lanserat en ny kampanj i USA för att komma till rätta med övervikten hos barn.
I ett personligt tal som hon höll i Virginia berättade hon hur presidentfamiljen också haft viktproblem.
Läkaren larmade
Deras familjeläkare slog larm och sa att döttrarna Malia, 11, och Sasha, 8, gått upp för mycket i vikt.
– I mina ögon var flickorna perfekta – jag såg inte förändringarna.
Under ett par månader ändrade Michelle Obama maten för döttrarna för att deras BMI skulle normaliseras.
– Även om jag inte då visste exakt vad jag skulle göra, visste jag att jag måste göra något.
Strikta regler
Flickorna fick nya regler: mindre hamburgare och lättmjölk, frukt och vatten i stället för läsk. De fick inte heller titta på tv på vardagar och till middagen serverades färgsprakande grönsaker.
Skillnaden blev märkbar, enligt USA:s första dam.
– Det var verkligen små förändringar men de resulterade i märkbara resultat. Vår läkare tittade på flickorna och undrade vad i allsindar vi gjort.
Michelle Obama hoppas att andra familjer med viktproblem ska ta till sig av presidentdöttrarnas förvandling.
En tredjedel av alla amerikanska barn är överviktiga.
Min Kommentar: Att byta diet till något nytt kan
ha sina sidor. Dock behöver du inte byta ut allt!
Lite mer proteinkälla och mindre kolhydrater i
din kost ihop med bra fetter, kan vara nog till
ett bättre och energirikt liv..

Inga kommentarer: